Så får du kontroll över din matsmältning

Magproblem kan vara väldigt störande, men lyckligtvis finns det mycket du själv kan göra för att slippa gas i magen och plötsliga toalettbesök. Se bara här!

Tarmsystem

Har du problem med magen kanske du ska fundera över vad du stoppar i dig för typ av mat.

© iStock

Oavsett om du sätter tänderna i en läcker linssallad eller låter dem jobba med ett knippa krispiga morötter är det ditt matsmältningssystem som ser till att du får ut maximalt av matens näringsämnen.

Men stress, dålig mat och bristande motion kan lätt sätta käppar i hjulet för processen. Lyckligtvis finns det mycket du kan göra för att hjälpa magen på traven. Se bara här!

1. Tugga maten noga

Sänk tempot när du äter och tugga med stängd mun. På det viset sväljer du mindre luft, så du slipper gas i magen, samtidigt som tuggandet ger dig en större mättnadskänsla.

Mat som gör magen uppblåst

2. Drick vatten

Se till att dricka rikligt med vatten till maten. På så vis kommer maten lättare i kontakt med insidan av tarmarna, vilket sätter igång de så kallade peristaltiska tarmrörelserna som pressar fram maten genom systemet.

3. Fyll på med kostfibrer

De osmältbara kostfibrerna skyddar tarmväggarna och främjar passagen av tarminnehållet genom matsmältningssystemet. Kostfibrer hittar du bl a i grönsaker, nötter och fullkornsprodukter. Få inspiration till fiberrik mat här.

4. Mata dina tarmbakterier

Mat med levande mjölksyrabakterier, t ex kefir och surkål, är mums för din tarmflora, då de har en så kallad probiotisk effekt. Det minskar bl a risken för diarré samtidigt som mjölksyrabakterierna minskar antalet oönskade bakterier i tarmen.

5. Ät regelbundet

Mag-tarm-systemet har har mycket lättare för att smälta små måltider än stora, så undvik att äta för mycket åt gången. Ät istället jämnt fördelat över dagen.

Källor: mindbodygreen.com, I FORM m fl

Så blir du av med svullen mage

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Kostråd
Kostråd

Därför ska du låta saltkaret stå kvar på bordet

Kostråd

Är citronvatten nyttigt?

Kostråd

Därför är nordisk kost hälsosamt, även om du inte går ner i vikt

Kostråd

Kostfibrer

Kostråd

Protein

Kostråd

Är vitlökskapslar lika nyttigt som vanlig vitlök?

Kostråd

Får du tillräckligt med kalcium?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Kostråd

10 av de bästa källorna till kalcium

Kostråd

Vill du äta nyttigare? Så här lyckas du

Kostråd

Är chiapudding verkligen nyttigt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen