Mat efter träning
© iStock

Mat efter träningen?

Man får ofta rådet att äta en återhämtningsmåltid efter träningen. Men är det nödvändigt när man tränar för att gå ner i vikt? Få svaret här.

1 januari 2012 av I FORM

Ska jag äta efter träning?

Det beror på om du tränar för att prestera eller för att förbränna fett. Därför får du två svar på frågan.

Om du tränar för att prestera

Efter ett träningspass kräver muskelcellerna näringsämnen för att återuppbygga det du har brutit ner. Både vid viktträning och uthållighetsträning är det viktigt att du fyller på näring inom 30 minuter efter träningspasset, så du stärker din kropps återuppbyggande.

Bäst är att äta en blandning av kolhydrater och protein. Kolhydraterna får insulinproduktionen att öka. Insulinet, som är ett muskeluppbyggande hormon, dammsuger i princip blodet på socker och andra näringsämnen – bland annat aminosyror som är byggstenar för proteiner – för att säkra upptaget till muskelcellerna, som är mycket mottagliga för diverse näringsämnen direkt efter träningen.

Därför är återhämtningen viktig efter träning

Detta ska du äta efter träning

Ät en portion yoghurt med grova flingor på eller drick ett par glas chokladmjölk på lättmjölk. Eller mixa shake på något proteinpulver och lite snabba kolhydrater (t ex socker upplöst i vatten), och drick direkt efter träningen.

Behöver du mer mat, t ex om du inte åt middag innan träningen, kan du äta en lätt måltid lite senare på kvällen. Men tänk på att inte äta för mycket innan du går och lägger dig, då det kan störa nattsömnen. Och en god sömn är avgörande för maximal återuppbyggnad av musklerna.

Om du tränar för att gå ner i vikt

Tränar du däremot för att gå ner i vikt är rådet annorlunda. En återhämtningsmåltid är nödvändigt för personer som tränar ofta och vill prestera från gång till gång. För dig som tränar för att förbränna fett, kan det dock vara bra att skippa mat efter träning om du inte är hungrig. Men du kan äta något litet efter träning, om du känner att du behöver det. Tänk bara på att det inte är så många kolhydrater i det du äter. Satsa istället på ett proteinrikt mellanmål.

Att du helst ska undvika kolhydrater efter träning beror på att det kan bromsa din fettförbränning, som du har satt igång. Kolhydrater får som sagt blodsockret och insulinproduktionen i kroppen att stiga kraftigt. När insulinnivån stiger, slutar kroppen att förbränna fett och prioriterar istället att förbränna kolhydraterna och sänka insulinnivån. Det kan gå ut över smaleffekten av din träning.

Det finns massor av myter kring träning och viktminskning. Vet du vad som faktiskt stämmer?

3 bra mellanmål efter träningen

  1. En omelett på två ägg med en stor näve lättstekta spenatblad.

  2. En avokado med keso eller räkor.

  3. En liten skål kvarg med grovhackade mandlar på.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar