Tekopp med socker och honung
Socker

Honung eller vitt socker i teet? Gör det någon skillnad för din hälsa? 

© iStock

Är allt socker lika onyttigt?

Socker är inte kroppens bästa vän, nej. Men gör det någon skillnad för din hälsa vilket slags socker du väljer när du bakar en kaka eller sötar en sås? Få koll på dina sockerkunskaper här.

1 maj 2020 av Tine Sandorf


Vitt socker är oumbärligt i en sockerkaka, honung smakar gott i teet, och vad är en irish coffee utan brunt farinsocker? Olika typer av socker har olika stil, smak och utseende. Men är de lika onyttiga? Vi har satt socker-typerna under lupp för att hitta svaret.

Vad är tillsatt socker?

Socker i den form vi talar om här, som rörsocker, farinsocker och sirap, är så kallat tillsatt socker eftersom det lite förenklat är socker som du kan tillsätta till mat – till skillnad från det socker som naturligt finns i till exempel frukt, grönsaker och korn

 Naturligt eller ej, för mycket sött är onyttigt. Det ökar risken för övervikt eftersom du får kalorier som inte mättar alls, vilket gör kroppen sämre på att förbränna fett. Dessutom är socker dåligt för tänderna, försvagar immunförsvaret och ökar risken för diabetes. 

Är honung nyttigare än annat socker?

Honung kan skryta med att ha bäst rykte bland sockertyperna. Den skiljer sig från de andra typerna – inte minst för att den produceras av bin som bearbetar blommornas nektar. Den gyllene vätskan har också andra fördelar. Den är sötare än vanligt socker eftersom den innehåller mer fruktsocker som har en sötare smak. Det gör att du kan använda lite mindre och ändå få samma sötma

Honung består också – liksom sirap – av mer vatten än klassiskt socker, vilket därmed betyder lite färre kalorier.

 Honung innehåller cirka 327 kalorier per 100 gram mot 400 kalorier i vitt socker. Både honung och sirap är dock fortfarande cirka 80 procent socker. Det flytande sötningsmedlet har ett lite lägre glykemiskt index än den kritvita kusinen, vilket betyder att det inte får upp ditt blodsocker lika mycket, men i praktiken är skillnaden liten. 

Honung innehåller både vitaminer och mineraler.

 Tyvärr dock i så små mängder att det inte har någon betydelse för din hälsa, vilket också gör att honung jämställs med andra typer av socker av livsmedelsmyndigheter och ska räknas exakt likadant som andra tomma kalorier. 

Honung har dock ändå i många år haft rykte om sig att vara en antioxidant med antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper, och studier tyder på att det kan ha en positiv effekt på olika sjukdomar, men det saknas fortfarande forskning som kan bekräfta sådana påståenden. 

Är brunt socker nyttigare än vitt?

Kokossocker låter nyttigare än vanligt vitt socker. Det kan bero på den mer "naturligt" bruna färgen och det faktum att det ofta kan köpas i hälsokostbutiker, men kaloriinnehållet är detsamma.

Sockret kommer liksom honung från nektar, men här är det människor och inte bin som har gjort det hårda jobbet med att framställa sockret. Det är – liksom honung – en aning mer blodsockervänligt och innehåller lite mineraler, som järn, magnesium och kalium. Återigen är det så lite att det inte gör någon praktisk skillnad och det är inte här du ska försöka tanka upp din kropp med nyttiga näringsämnen. 

Är rörsocker nyttigare än vitt socker?

Rörsocker, som kanske också kan se nyttigare ut med sin bruna look, är i princip vitt socker i förklädnad. Rörsockret har fått sin fina kulör eftersom den har hoppat över den sista delen av raffineringsprocessen, vilket också gör att det innehåller en aning mer av vissa mineraler, men det är så minimalt att hälsovinsten ändå uteblir. 

Detsamma gäller brunt farinsocker och sirap, vilka inte heller har några hälsofördelar jämfört med det klassiska vita sockret.

Finns det nyttigt socker?

Slutsatsen är alltså att även om det finns en skillnad så är socker i princip ändå alltid socker – det finns inget nyttigt socker! Du ska därför se det som något som först och främst kan tillfredsställa ditt sötsug och inte göra någon nytta för din hälsa. 

Eventuellt kan honung ha en del bonuseffekter, men huvudingrediensen i honung är fortfarande socker och det har samma effekt på kroppen som de andra typerna av socker.

Vilket socker ska jag välja?

Det bästa tipset när du står i butiken och förvirrat tittar på sockret på hyllorna måste vara: Välj det socker som du tycker smakar bäst och det som passar bäst för det du ska använda det till. Och använd det som det njutningsmedel det är – njut alltså med måtta. 

Få bra tips på vad de olika sockertyperna passar till.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar