Gröna bönor är fulla av vitaminer

Bönor är i både torkat och färskt tillstånd en särdeles utmärkt B-vitaminkälla.

Dessutom innehåller bönor en hel del E-vitamin, selen, järn, kalium, C-vitamin, kalk och inte minst folsyra. Folsyra har inte bara betydelse för fostrets välbefinnande under en graviditet, utan kan även förebygga vissa hjärtsjukdomar. Kalium är viktigt i balansen med natrium från salt.

Rika på antioxidanter

Bönor är också rika på antioxidanter, i synnerhet E-vitamin. Antioxidanter skyddar kroppens celler mot oxideringsskador, det vill säga skador som oundvikligen uppstår hos alla människor.

Rek. dagsbehov: 70 g protein
100g gröna bönor: 1,9 g protein

LÄS OCKSÅ: Guide til 12 forskjellige typer bønner

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background