Lax med örtkryddor på skärbräda ihop med citron och rosmarin.

Fet fisk är en del av det du ska äta, om du vill äta antiinflammatorisk kost. 

Förebygg livsstilssjukdomar med antiinflammatorisk kost

Om du äter antiinflammatorisk kost, kan du faktiskt förebygga en lång rad livsstilssjukdomar. Se här vilka sjukdomar du kan äta dig fri från.

7 augusti 2018 av läkare Jerk W. Langer.

Det geniala med att äta en antiinflammatorisk kost är att den skyddar mot nästan alla livsstilssjukdomar. Nämligen alla de som beror på kronisk inflammation, som är som ett slags rost som förstör kroppen inifrån.

Lär dig mycket mer om antiinflammatorisk kost här. 

Ät antiinflammatoriskt och skydda dig själv mot:

Sportskador. Överbelastning av skenben, hälsenor, knä m m skapar en infektion, som kan bli kronisk, om vi är för otåliga och förvägrar kroppen nödvändig vila. Antiinflammatorisk kost dämpar skadan och får vävnaden att läka snabbare. Särskilt bra fungerar det med fet fisk och kryddor som gurkmeja och ingefära. Nypon går också bra.

Cancer. Kronisk inflammation kan göra att celldelningen löper amok och bildar cancertumörer. Kostfibrer, grönsaker i många färger och fisk är kroppens viktigaste skydd mot cancer. Halvfabrikat, alkohol och mat med snabba kolhydrater som till exempel socker och vitt mjöl kan öka risken för cancer.

Blodproppar. Rökning, kolesterol och förhöjt blodtryck framkallar åderförkalkning. Men den blir först riktigt farlig om en kronisk infektion gör den instabil och provocerar fram blodproppar. Detta kan läkarna mäta med blodprovet CRP (C-reaktivt protein). Kvinnor med högt CRP i blodet löper mer än tre gånger så hög risk att få blodpropp. Personer med lågt CRP löper mycket liten risk att få blodpropp.

Diabetes. Snabbt upptagbara kolhydrater ger blodsockret en sådan skjuts att blodet översvämmas med insulin samtidigt som muskler och lever inte kan reagera på hormonet. Det startar en inflammatorisk process som lagrar farligt fett inne i magen och därmed ökar risken för typ 2-diabetes. Långsamma kolhydrater från fullkorn och motion är en kraftfull anti-inflammatorisk cocktail för att hålla koll på blodsockret.

Högt blodtryck. Högt blodtryck irriterar blodkärlens väggar och skapar en infektion. Antiinflammatorisk kost minskar blodtrycket markant, bland annat genom att se till att du slipper snabbt upptagbart socker som skulle kunna ge insulin i blodet som pressar upp blodtrycket.

Depression. En depressiv person har ofta problem med stresshormoner som gör att fett lagras på magen och ger inflammation. Fisk är genialiskt för humöret, fiskoljor är mycket viktiga för hjärnans uppbyggnad och funktion. 20 procent av fettet i hjärnan är fiskoljor. 

Demens. Alzheimers kan börja som en kronisk infektion kring hjärncellerna. Fisk och skaldjur, grönsaker, baljväxter, frukt, olivolja och kryddor förebygger.

Astma. Kronisk inflammation gör att de minsta luftvägarna blir trängre och fylls med slem. Antiinflammatorisk mat dämpar den astmatiska reaktionen och kan kanske minska behovet av astmamedicin. Det är i synnerhet nyttigt med fisk. Den minskar också faran för att du som gravid astmatiker ger sjukdomen till dina barn. 

Antiinflammatorisk kost beskytter også mod: 

  • Psoriasis 
  • Tandköttsinflammation 
  • Reumatism 
  • Benskörhet 
  • Övervikt 
  • Matsmältningsproblem 
  • Eksem 
  • Menstruationssmärtor

Artikeln är publicerad i I FORM 13/2011.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar