Förebygg livsstilssjukdomar med antiinflammatorisk kost

Om du äter antiinflammatorisk kost, kan du faktiskt förebygga en lång rad livsstilssjukdomar. Se här vilka sjukdomar du kan äta dig fri från.

Lax med örtkryddor på skärbräda ihop med citron och rosmarin.

Fet fisk är en del av det du ska äta, om du vill äta antiinflammatorisk kost.

Det geniala med att äta en antiinflammatorisk kost är att den skyddar mot nästan alla livsstilssjukdomar. Nämligen alla de som beror på kronisk inflammation, som är som ett slags rost som förstör kroppen inifrån.

Lär dig mycket mer om antiinflammatorisk kost här.

Ät antiinflammatoriskt och skydda dig själv mot:

Sportskador. Överbelastning av skenben, hälsenor, knä m m skapar en infektion, som kan bli kronisk, om vi är för otåliga och förvägrar kroppen nödvändig vila. Antiinflammatorisk kost dämpar skadan och får vävnaden att läka snabbare. Särskilt bra fungerar det med fet fisk och kryddor som gurkmeja och ingefära. Nypon går också bra.

Cancer. Kronisk inflammation kan göra att celldelningen löper amok och bildar cancertumörer. Kostfibrer, grönsaker i många färger och fisk är kroppens viktigaste skydd mot cancer. Halvfabrikat, alkohol och mat med snabba kolhydrater som till exempel socker och vitt mjöl kan öka risken för cancer.

Blodproppar. Rökning, kolesterol och förhöjt blodtryck framkallar åderförkalkning. Men den blir först riktigt farlig om en kronisk infektion gör den instabil och provocerar fram blodproppar. Detta kan läkarna mäta med blodprovet CRP (C-reaktivt protein). Kvinnor med högt CRP i blodet löper mer än tre gånger så hög risk att få blodpropp. Personer med lågt CRP löper mycket liten risk att få blodpropp.

Diabetes. Snabbt upptagbara kolhydrater ger blodsockret en sådan skjuts att blodet översvämmas med insulin samtidigt som muskler och lever inte kan reagera på hormonet. Det startar en inflammatorisk process som lagrar farligt fett inne i magen och därmed ökar risken för typ 2-diabetes. Långsamma kolhydrater från fullkorn och motion är en kraftfull anti-inflammatorisk cocktail för att hålla koll på blodsockret.

Högt blodtryck. Högt blodtryck irriterar blodkärlens väggar och skapar en infektion. Antiinflammatorisk kost minskar blodtrycket markant, bland annat genom att se till att du slipper snabbt upptagbart socker som skulle kunna ge insulin i blodet som pressar upp blodtrycket.

Depression. En depressiv person har ofta problem med stresshormoner som gör att fett lagras på magen och ger inflammation. Fisk är genialiskt för humöret, fiskoljor är mycket viktiga för hjärnans uppbyggnad och funktion. 20 procent av fettet i hjärnan är fiskoljor.

Demens. Alzheimers kan börja som en kronisk infektion kring hjärncellerna. Fisk och skaldjur, grönsaker, baljväxter, frukt, olivolja och kryddor förebygger.

Astma. Kronisk inflammation gör att de minsta luftvägarna blir trängre och fylls med slem. Antiinflammatorisk mat dämpar den astmatiska reaktionen och kan kanske minska behovet av astmamedicin. Det är i synnerhet nyttigt med fisk. Den minskar också faran för att du som gravid astmatiker ger sjukdomen till dina barn.

Antiinflammatorisk kost beskytter også mod:

  • Psoriasis
  • Tandköttsinflammation
  • Reumatism
  • Benskörhet
  • Övervikt
  • Matsmältningsproblem
  • Eksem
  • Menstruationssmärtor

Artikeln är publicerad i I FORM 13/2011.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen