Fördela proteinerna över hela dagen

Finns det någon gräns för hur mycket protein kroppen kan ta upp på en gång? Jag brukar ta en proteindrink efter träningen, men jag är orolig för att proteinet skall vara onödigt eller - ännu värre - sätter sig på kroppen som fett.

Om du äter en bra och varierad kost, så finns det ingen anledning att ta proteintillskott.

Hur mycket protein kroppen behöver beror på hur mycket du belastar den. Tumregeln när det gäller proteiner är:

  • Otränade personer: ett gram per kilo kroppsvikt.
  • Måttligt tränade personer (i synnerhet aktiviteter som löpning, cykling och simning) samt personer på diet: 1,5-2 gram per kilo kroppsvikt.
  • Hårt tränade personer (bodybuilding, tyngdlyftning, kulstötning, hundrameterslopp, maratonlöpare, triatlon) samt elitidrottare: två, tre gram per kilo kroppsvikt.

Det verkar som om det är bäst att sprida intaget av protein över dagen istället för att ta allt på en gång. Men det är bra att ta en portion precis efter träningen, så att musklerna får de näringsämnen som de behöver.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background