Så tränar du dig till en lättare graviditet

När du är gravid och tränar blir du mer fysiskt förberedd på förlossningen, samtidigt som du ökar ditt psykiska välbefinnande.

Gravid kvinna tränar

ÄR DU GRAVID? Så här tränar du dig till en lättare graviditet

Träna dig till en lättare graviditet

Det är viktigt att röra på sig när man bär på ett nytt litet liv.

Träningen gör dig bättre förberedd fysiskt inför förlossningen, samtidigt som ditt psykiska välbefinnande ökar.

Den fysiska träningen kan bidra till att förebygga rygg- och bäckensmärtor, havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes och vätskeansamlingar.

Men du ska inte träna vad som helst. Det viktigaste är att träna något som du har lust till och där du känner dig trygg.

Syftet med det här träningsprogrammet är att röra på och stärka din kropp, så att du kan få en enklare graviditet.

Viktigast av allt: Lyssna alltid på din kropp!

Så ska du träna

Du kan träna 2–5 gånger i veckan, men låt din dagsform styra hur ofta du tränar. Tumregeln är att träningen ska ge mer energi än den tar.

Skifta mellan träningsprogram 1 (underkropp) och träningsprogram 2 (överkropp) varje gång du tränar.

TIPS! Låt uppvärmningen vara din träning på 10–15 minuter (och skippa styrkedelen) de dagar när energin inte räcker till mer.

**Här hittar du uppvärmning och styrkeprogram 1 till underkroppen.Här hittar du uppvärmning och styrkeprogram 2 till överkroppen.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background