5 fel du gör innan du går och lägger dig

Dina kvällsvanor har enorm betydelse för din nattsömn. Läs här om vad du verkligen ska undvika innan du går och lägger dig!

Kvinna som arbetar i sängen.

Tänk på att din säng endast är till för att sova och ha sex i.

© iStock

Du känner garanterat igen känslan av att vara klarvaken, även om du helst bara vill sova. Lyckligtvis är det flera saker du kan göra för att lösa problemet. Läs här om vilka kvällsvanor du med fördel kan göra dig av med.

1. Du använder din säng för andra aktiviteter

Har du mobilen i handen, din laptop i knäet och en flimrande tv framför dig när du ligger i sängen, tror din hjärna att sovrummet är ägnat för underhållning och det gör det svårt att komma till ro.

2. Du sätter väckarklockan fel

Du älskar att ha tid på dig för att vakna på morgonen och sätter därför det ena alarmet efter det andra. Men när du använder snoozeknappen blir din hjärna förvirrad och därmed ökar risken för att du ska bli sur och groggy.

Guide – så väljer du rätt säng

3. Du ligger kvar även om du inte kan sova

Om du inte kan sova så är det bättre att gå upp igen tills du känner dig redo. Ligger du sömnlös i mer än 20 minuter, riskerar du att associera din säng med att inte kunna sova, och då blir det bara värre.

4. Du går och lägger dig vid olika tider

De flesta nätter sover du först runt midnatt och andra dagar är du så trött att du slocknar redan vid 21. Det gör det omöjligt för dig att få en naturlig sömnrytm och därmed blir det svårare att somna på kvällen.

5. Du tittar på tv

Det konstgjorda ljuset från din mobil, dator och tv är rena giftet för din nattsömn. Det blåaktiga ljuset minskar nämligen kroppens utsöndring av melatonin, ett hormon som stör din sömnrytm.

Källor: health.com, huffingtonpost.com, videnskab.dk

    Nu har det blivit lättare att leva sunt!

    I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
    Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
    Läs mer om nya I FORM

    • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
    • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
    • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
    • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

    Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


    Newsletter background