Kvinna som arbetar i sängen.

Tänk på att din säng endast är till för att sova och ha sex i.

© iStock

5 fel du gör innan du går och lägger dig

Dina kvällsvanor har enorm betydelse för din nattsömn. Läs här om vad du verkligen ska undvika innan du går och lägger dig!

15 mars 2017 av Maria Albøg Jespersen

Du känner garanterat igen känslan av att vara klarvaken, även om du helst bara vill sova. Lyckligtvis är det flera saker du kan göra för att lösa problemet. Läs här om vilka kvällsvanor du med fördel kan göra dig av med. 

1. Du använder din säng för andra aktiviteter

Har du mobilen i handen, din laptop i knäet och en flimrande tv framför dig när du ligger i sängen, tror din hjärna att sovrummet är ägnat för underhållning och det gör det svårt att komma till ro. 

2. Du sätter väckarklockan fel

Du älskar att ha tid på dig för att vakna på morgonen och sätter därför det ena alarmet efter det andra. Men när du använder snoozeknappen blir din hjärna förvirrad och därmed ökar risken för att du ska bli sur och groggy.

3. Du ligger kvar även om du inte kan sova

Om du inte kan sova så är det bättre att gå upp igen tills du känner dig redo. Ligger du sömnlös i mer än 20 minuter, riskerar du att associera din säng med att inte kunna sova, och då blir det bara värre. 

4. Du går och lägger dig vid olika tider

De flesta nätter sover du först runt midnatt och andra dagar är du så trött att du slocknar redan vid 21. Det gör det omöjligt för dig att få en naturlig sömnrytm och därmed blir det svårare att somna på kvällen. 

5. Du tittar på tv

Det konstgjorda ljuset från din mobil, dator och tv är rena giftet för din nattsömn. Det blåaktiga ljuset minskar nämligen kroppens utsöndring av melatonin, ett hormon som stör din sömnrytm.

Källor: health.com, huffingtonpost.com, videnskab.dk  

I FORM tipsar:

Få koll på din sömn med Active Fit Tracker

En god nattsömn är avgörande för hela din hälsa. Men hur gott sover du egentligen? Ett aktivitetsarmband kan ge dig svaret!

Ett aktivitetsarmband som detta Active Fit Tracker kan bland annat mäta hur många timmars djup och lätt sömn du får, och föra en komplett dagbok över din sömn.

Även om vi vet att en god nattsömn betyder allt för vår hälsa och energinivå, är det många som inte riktigt vet hur bra vi sover – och om vi sover tillräckligt länge – på natten.

Får du tillräckligt med sömn? Och är kvaliteten på din sömn god? Med aktivitetsarmbandet Active Fit Tracker kan du få koll på din sömn.

Klockan registrerar hur djupt eller oroligt du sover hela natten. Och den registrerar precis allt – i motsats till t ex de sömnappar som kräver att mobilen ligger under din huvudkudde hela natten för att kunna följa din sömn.

Trackern synkroniserar trådlöst med appen på din mobil, där du får en komplett överblick över din sömn.

Få aktivitetsarmband med sömnanalys till extrapris!

Nu kan du få aktivitetsarmbandet Active Fit Tracker tillsammans med din nya I FORM-prenumeration. Förutom att hålla koll på din sömn har aktivitetsarmbandet även dessa funktioner:
  • Stegräknare – räknar alla dina steg – hela dagen.
  • Pulsmätare – kontrollerar och minns din puls dygnet runt.
  • Kaloriräknare – räknar löpande ut hur mycket dina aktiviteter har förbränt.
  • Notiser – klockan vibrerar diskret när du får ett samtal, sms eller notis på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – klockan kan ställas in på att vibrera när du har suttit stilla för länge.
  • Vanlig klocka – med alarmfunktion, i en enkel och feminin design som är bekväm att ha på sig.

Active Fit Trackeren har ett värde av 700 kr. Men du kan få den till ett kraftigt nedsatt pris tillsammans med hela 4 nummer av Sveriges bästa hälsomagasin, I FORM, för endast 149 kr + 49,50 kr i porto och expavg. Du sparar 935 kronor!

SE ERBJUDANDE: Active Fit Tracker + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

VIDEO: Se vad din nya Active Fit Tracker kan göra:

Active Fit Tracker håller koll på både din aktivitetsnivå och din sömn. Synkronisera den enkelt via Bluetooth med den tillhörande mobilappen. Så får du snabbt en överblick och en komplett dagbok över din hälsa.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar