Kan jag äta mig fri från akne?

Får man finnar av att äta godis? Och är alla mjölkprodukter dåliga för huden? Vi har frågat en specialläkare i hudsjukdomar om råd.

Close-up av ansikte med akne

AKNE Nästan alla fall av akne kan behandlas.

© iStock

Ungdom och finnar är två ord som hänger ihop. I tonåren producerar talgkörtlarna mer hudfett, och det täpper till körtlarnas utgångar. Den stora mängden talg är godis för hudbakterien Propionibacterium acnes, som trivs och skapar inflammationstillstånd, som tar sig i uttryck som finnar.

Dessvärre är det inte alla som slipper den orena huden när vi lämnar tonåren bakom oss. Vetenskapen har inga svar på varför – i alla fall inte vid alla tillfällen. Och vad kan du göra då?

Det sista du ska göra är att ge upp, för i stort sett alla fall av akne kan behandlas. Även om du är hårt drabbad finns det effektiva preparat, och om du plågas av finnar bör du alltid uppsöka vård.

Samtidigt kan du testa att syna dina kostvanor i sömmarna, för även om kostens roll i akneproblematiken inte är bevisad, så tyder forskning på att vissa matvaror kan förvärra hudproblem, och andra kan förbättra huden. Se här nedanför vilka matvaror du med fördel kan testa att äta mer och mindre av.

SKÄR NER PÅ

  • Mättat fett
    Det finns särskilt i mejeriprodukter och kött och kan kännas igen genom att det blir hårt i kylskåpet.

  • Snabba kolhydrater
    Matvaror som godis och vitt bröd innehåller den typ av kolhydrater som får ditt blodsocker att höjas snabbt.

  • Magra mjölkprodukter
    Det höga innehållet av mjölkprotein i t ex standardmjölk menas vara syndaren.

ÖKA MÄNGDEN AV

Studier pekar på att antiinflammatorisk kost kan göra en positiv skillnad för din hud. Här ska du fokusera på att få massor av:

  • Fet fisk
  • Bär
  • Nötter
  • Grova grönsaker som rotfrukter och kål

Källa: Hans Bredsted Lomholt, specialläkare i hudsjukdomar

Artikeln publicerades i I FORM 10/2021