Barn med godis, tillsatsämnen
© iStock

Så undviker du E-nummer som kan vara skadliga

Godis, chips och läsk smakar gott. Men det är några av de matvaror som innehåller potentiellt skadliga E-nummer. Här får du 5 tips på hur du enkelt undviker skadliga E-nummer.

22 februari 2018 av Inge Eriksen

5 enkla tips för att undvika E-nummer som kan vara skadliga

E-nummer finns i många livsmedel och det är faktiskt svårt att leva hela utan tillsatsämnen. Det skulle nämligen betyda att du fick laga allt från grunden och äta upp det på kort tid. 

E-nummer har fått ett dåligt rykte men många E-nummer är faktiskt harmlösa och i princip oumbärliga. Här kan du se vilka tillsatsämnen din mat innehåller och som du lugnt kan äta.

Men det finns också E-nummer som kan vara skadliga, och därför har vi gjort en guide som lär dig hur du undviker de tillsatsämnen som kan skada din hälsa och hur du generellt får i dig färre E-nummer via maten. Samtidigt kan du även glädjas åt att äta sundare kost, för så blir det nästan automatiskt när du äter färre E-nummer.

1. Undvik misstänkta E-nummer

Lär dig kritiska E-nummer utantill eller ta en bild av faktarutan här med din mobil. På det viset blir det enkelt att granska innehållsdeklarationen när du står i butiken. 

Misstänkta e-nummer

E 102, E 110, E 122, E 123 + E 124

Azofärgämnen misstänks göra barn hyperaktiva och ge koncentrations­svårigheter. En EU-studie har dock inte kunnat påvisa något samband. 

E 104, E 32, E 133 + E 160b

Färgämnen som kan utlösa en allergisk reaktion.

E 120

Färgämnet karmin kan utlösa en allergisk reaktion.

E 200 + E 202-203

Sorbinsyra och sorbater kan utlösa icke-allergisk överkänslighet hos särskilt känsliga.

E 210-219

Bensoesyra, bensoater och para­hydroxybensoater kan utlösa icke-allergisk överkänslighet. 

E 220 + E 221-224 + E 226-228

Svaveldioxid och sulfiter kan utlösa icke-allergisk överkänslighet hos särskilt känsliga.

E 249 + E 250

Nitrat och nitrit kan bilda ämnen som kan orsaka cancer. 

E 320 + E 321

Antioxidanterna BHA och BHT har i höga doser i djurförsök orsakat cancer. Ämnena har också visat hormon­störande effekter i djurförsök.

E 954

Djurförsök har visat ett samband mellan blåscancer och höga doser av sackarin. I tillåtna mängder sägs de dock inte innebära någon risk.

E 621

Smakförstärkaren mononatrium­glutamat kan utlösa reaktioner som rodnad och huvudvärk.

2. Köp ekologiskt

Om du konsekvent väljer ekologiska livsmedel så slipper du flera hundra tillsatser. Bara ungefär 40 E-nummer är idag godkända som tillsatser i ekologiska livsmedel medan antalet godkända tillsatser i konventionella livsmedel är över 350. Exempelvis är sötningsmedel och artificiella färgämnen inte tillåtna i ekologiska livsmedel. BHA och BHT får inte heller användas i ekologiska livsmedel.

3. Begränsa mängden processade livsmedel

En tumregel är att du kan utgå ifrån att ju mer processad en produkt är och ju längre hållbarhet den har, desto fler E-nummer finns det i livsmedlet. Skär särskilt ner på produkter som färdigrätter, korvar, köpta bakverk, bakmixer, färdiga dressingar och såser. Laga istället maten uteslutande på rena råvaror. Skär också ner på köttpålägg och använd istället hårdkokta ägg, avokado, banan, tomat, kokt potatis samt kött- och fiskrester från kvällsmaten. 

4. Ät varierat

Ju mer varierat du äter, desto mindre får du av ett enskilt E-nummer. De flesta tillsatser som misstänks kunna skada vår hälsa är bara skadliga i ganska stora mängder.

5. Ät nyttigt

Om du följer de officiella kostråden, som att äta mer grönsaker och mindre socker, kommer du automatiskt att få i dig färre E-nummer. Välj gärna följande alternativ istället: 

  • Ät fisk istället för kött från djur med fyra ben.
  • Ät färsk frukt istället för godis.
  • Ät osaltade nötter istället för chips.
  • Drick vatten istället för läsk.
  • Ät färsk frukt istället för torkad frukt.
  • Ät havregrynsgröt istället för flingor. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar