Får jag ge dig en kram?

Slut ögonen och tänkt till baka på senaste gången du fick en lång kram. Härligt, eller hur? Fysisk beröring är faktiskt inte bara skönt – det är också bra för hälsan. Lär dig mer om fenomenet hudhunger, som lyckligtvis kan lindras även om du inte har någon att krama.

Två kvinnor kramas

KRAMAR utlöser oxytocin, som bl a knyter en närmare varandra.

© iStock

Forskning från bland annat Göteborgs universitet visar att vi riskerar att bli deprimerade och sjuka utan fysisk närhet. Att länge sakna möjlighet till beröring och att ingå i ett socialt sammanhang, på jobbet och privat, kan vara livsfarligt.

Under coronapandemin blev närhetsbrist, även kallat hudhunger, tydligt för många. Vi blev medvetna om hur mycket det betyder för vårt välbefinnande att vara fysiskt nära de människor vi tycker om. Kramar avlöstes av armbågshälsningar och avstånd och isolering påverkade oss.

Fenomenet hudhunger är dock inte något nytt, och det försvinner inte heller, trots att vi kanske snart får vinka farväl till coronapandemin för all framtid. Fysisk beröring är nämligen, och har alltid varit, en viktig del av att vara människa.

“Vi människor är flockdjur. Därför är det lika viktigt för oss att umgås med andra som det är att få mat och vatten. Mänsklig kontakt är helt enkelt avgörande för vår överlevnad”, säger psykolog Neela Maria Sris.

“Vi är naturligtvis olika individer, och några trivs utan så mycket beröring. Men för de allra flesta är det nödvändigt med fysisk kontakt, och om vi inte får det går det ut över vår livskvalitet”, förklarar hon.

Kärlekshormonet oxytocin

Din hud är inte bara ett praktiskt skal – det är kroppens största organ, och det är fyllt av nerver som registrerar olika typer av beröring.

Fysisk kontakt med andra människor hör inte bara till kategorin 'nice to have' – det är faktiskt i kategorin 'need to have'. Om du nyligen har haft ett spädbarn vet du också hur viktigt det är att det lilla barnet får ha hud-mot-hud-kontakt med sina föräldrar.

Fysisk kontakt är nämligen ett basalt behov, som vi alla har med oss från födseln och om vi inte får den beröringen kan det faktiskt mätas på vår hälsa. När du blir kliad på ryggen eller känner en uppskattande hand på armen påverkar det din kropp och ditt nervsystem genom att sänka pulsen och blodtrycket.

Den nära samvaron med andra utlöser oxytocin, som du säkert också hört kallas “må bra-hormonet”. Du känner av det genom att det sprider sig en känsla av välbehag, ro och glädje i kroppen. Oxytocin reducerar också din nivå av stresshormonet kortisol, motarbetar ångest och minskar faktiskt även fysisk smärte.

En lång kram kan enligt forskning också hjälpa din kropp att bekämpa infektioner. I en undersökning från Carnegie Mellon University, i USA, fick drygt 400 deltagare under två veckor besvara frågor om huruvida de hade tät kontakt med andra människor och om hur ofta de fick en kram av någon annan. Deltagarna blev sedan exponerade för ett förkylningsvirus för att testa deras immunförsvar, och det visade sig att de personer som kramades oftast var bättre skyddade än övriga mot sjukdomar.

Beröring ger oss tillit

Om du återkallar känslan av en varm hand i din, eller upplevelsen av att din partner eller kompis omsorgsfullt smörjer in din rygg med solkräm kan du säkert skriva under på att det finns massor av känslomässiga och mentala vinster med beröring.

Men visste du att oxytocin dessutom får oss att knyta an till andra, känna större förtroende och till och med gör oss bättre på att tolka andra människors signaler? Kort sagt kan beröring göra oss tryggare och gladare – både i långa loppet och här och nu:

“När vi är upprörda, rädda, arga eller liknande har nog de flesta upplevt att en kram kan hjälpa till att ge en känsla av trygghet. Det behöver faktiskt inte vara mer komplicerat än så. För vissa är dock närhet och kramar gränsöverskridande och inte särskilt mysigt, även om man känner den andra personen bra. Därför är det alltid en bra idé att fråga först om det är okej att ge personen en kram”, säger psykolog Neela Maria Sris.

Alla kan få hudhunger

Dessvärre är det inte alla förunnat att bli omhållen och kramad så ofta som de skulle vilja, och det kan vara svårt att prata om. Det är synd, för om vi inte får fysisk närhet under en längre period, och om det är ofrivilligt, kan vi drabbas av hudhunger som verkligen inte är någon bagatell. Hudhunger kanske låter som något påhittat, men det är ett verkligt problem som kan leda till både depression, ångest och en känsla att vara ensam och utanför.

Trots att många kanske förknippar brist på fysisk närhet med äldre människor eller personer som är väldigt ensamma, kan det faktiskt uppstår hudhunger även hos människor som har en partner eller bor under samma tak som sin familj.

Om ni inte är personer som rör särskilt mycket vid varandra, eller t ex är inne i en tuff period, kan det snabbt uppstå en period där fysisk närhet inte är en prioritet. Men det lönar sig att göra en insats för att bli bättre på att kramas, mysa och över huvud taget röra vid varandra.

Ett enkelt sätt att få kroppskontakt i vardagen är att sätta sig när varandra i soffan när ni tittar på teve, att hålla hand när ni går en promenad eller kanske att göra det till en vana att alltid kramas när ni går hemifrån och när ni kommer hem igen.

Kramar kan inte ersättas, men…

För många av oss som vill ha mer fysisk närhet i vardagen är det ett bra första steg att vara öppen med att du saknar det. Du kommer troligen upptäcka att du är långt ifrån ensam. Och så finns det som tur är också andra strategier som du kan ta hjälp av för att locka fram det välgörande oxytocinet i kroppen:

“Om det är just en kram man längtar efter, kan den inte ersättas. Det finns ju ingenting som är det samma. Men med det sagt kan man göra andra saker som kan ge känslan av trygghet, samhörighet, glädje och välbefinnande – och man kan göra olika saker som resulterar i att hjärnan utlöser oxytocin. T ex ta en långdusch, motionera, meditera eller prata med en vän”, avslutar psykolog Neela Maria Sris.

Om du inte har någon att krama...

Även om du inte kan få en kram av en annan människa här och nu, kan du fortfarande hjälpa oxytocinet på vägen. Här är några av de saker du kan göra istället.

Besök vänner med småbarn

Att hålla en bebis i famnen eller att läsa en bok för en liten vän, som gärna sitter i knäet och lyssnar, kan vara mysigt för både stora och små. Och helt såkert också för föräldrarna som får egentid.

Klappa en hund, kela med en katt

Om mänsklig beröring av olika anledningar inte går att få till just nu, kan du må bra av att gosa med ditt husdjur och stryka händerna över deras varma päls. Husdjur har en väldokumenterad effekt på hudhunger, och forskning visar att när du till exempel har ögonkontakt med din hund, stiger din nivå av oxytocin. Om du är en hundmänniska så visste du det garanterat, instinktivt, redan

Beställ tid för massage

Låt din kropp knådas igenom och känn känslan av händer som rör vid din hud medan du slappnar av helt. Massage är en av de mest direkta lösningarna på hudhunger. Om en kroppsmassage känns för intimt för dig kan du boka en fotbehandling eller manikyr istället.

Videosamtala dig till mer oxytocin

Trots att fysisk kontakt är nummer ett kan faktiskt ett facetime-samtal, där du ser personen du pratar med, och som du tycker om, också utlösa en hel del oxytocin i hjärnan. Det har amerikanska forskare från Baylor College of Medicine i USA sett i sina studier. De menar att videosamtal kan utlösa upp till 80 procent av den mängd oxytocin som du skulle fått av att sitta fysiskt nära en annan människa.

Ställ dig i duschen

Visst känner du dig alltid bättre tid mods efter en dusch? Vattnets strålar skapar ett lätt tryck på huden, och värmen sprider sig i kroppen medan din hjärna utsöndrar oxytocin, vilket ökar ditt välbefinnande

Källor: “The hormone of closeness: The role of oxytocin in relationships” av Kerstin Uvnäs Moberg, och Neela Maria Sris, psykolog

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background