Kvinna tittar på sin mobil
Mobilen är inte bara en tidsbov, utan kan också vara en livsbov.© iStock

3 steg till ett balanserat mobilanvändande

Har du, liksom många andra, svårt att hitta en balans för hur mycket du ska använda din telefon? Här får du tre steg som kan hjälpa dig att ta reda på, och kanske ändra på, hur mycket du använder mobilen.

15 april 2021 av Karen Vedel


Du ska bara kolla vädret. Fram med mobilen, in på väderappen, scrolla ner och där har du väderleksrapporten. Imorgon då? Ska det regna då, eller kan du cykla till jobbet? Ojdå, nu fick du en notifikation om att du har fått ett mejl och två nya kommentarer på Facebook. Och plötsligt har det gått 20 minuter eller hela kvällen. Känner du igen dig i situationen? Du plockade egentligen upp telefonen för att få ett konkret svar, och så gick det plötsligt mycket längre tid. Vadå, det är ju mitt val, kan du invända. Men det är inte hela sanningen. 

"Om det var människors eget val, skulle de inte vara online så mycket. Då skulle de spendera mer tid med nära och kära och på att göra saker de tycker om", säger David Madsen. Han är psykolog och arbetar till vardags med att behandla och upplysa om onlineberoende. 

Att de flesta människor låter sig styras av mobilen och inte tvärtom är ett faktum, menar han. Därför är det mer intressant att prata om vad vi kan göra åt det. Om det är vad vi vill.

Har du en känsla av att du lägger alldeles för mycket tid på mobiltelefonen så kan du här på sidan gå igenom en enkel modell för att få ett mer balanserat förhållande till telefonen.

1. Hitta dina värden

Mål: Att hitta det som ger ditt liv mening.

I första fasen gäller det att komma i kontakt med de värden som ger ditt liv mening. Det kan vara närvaro, att leva hälsosamt osv. Det handlar om vem du vill vara i de olika delarna av din tillvaro i förhållande till relationer, hälsa, arbetsliv och kärleksliv. 

Fråga dig själv: Vilken person/mamma/partner/kollega vill jag vara? Vilket familjeliv vill jag värna om?

Kommer du ihåg att vara ledig när du är ledig? Läs här varför det är viktigt att du inte jobbar på semestern

2. Syna ditt mobilanvändande

MålAtt bli medveten om hur ditt mobilanvändande stämmer överens med dina värden.

Vad får du ut av att använda mobilen på det sätt du gör idag? Vad är t ex syftet med att kolla vädret flera gånger om dagen? Eller att kommentera bilder på Instagram? Fråga dig sedan: Kan jag använda mobilen till att få till det liv jag vill ha? För vissa ger Instagram mening eftersom det ger tillgång till recept, medan andra älskar att kolla på Ted Talks på YouTube. Använd din telefon när den ökar din livskvalitet – inte där den stjäl den.

3. Planera för ett sunt användande av mobilen

Mål: Att hitta konkreta vägar till att nå till det mobilanvändande du vill ha.

Har du i det här stadiet upptäckt att den tid du lägger på mobilen, har ett pris? Att den går ut över din förmåga att fokusera på saker, att somna osv? Gör en lista över åtgärder i din mobilkonsumtion som kan säkerställa att du lever det liv du drömmer om i större utsträckning. Lägg t ex telefonen på ett fast ställe och sätt den på ljudlös när du kommer hem. Ditt riktmärke är vad du vill ha – inte vad du vill bort från. Den positiva belöningen som kommer av att leva efter dina värden är förbluffande stor.


Artikeln publicerades i I FORM nr 1/2021

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

Vilken är din favoritfrukt?

I FORM tipsar