Därför ska du inte jobba på semestern

Varannan svensk kollar jobbmailen och tar med sig uppgifter hem på semestern. Men det är ingen bra idé, även om du själv inte tycker att det är något problem.

Kollar mobilen vid Eiffeltornet

Kollar du också jobbmailen när du har semester? Gör inte det!

© iStock

Så har det blivit dags att byta högklackat mot flip-flops och njuta av iskalla drinkar i stället för blaskigt automatkaffe. Semestern är här – men har semesterkänslan infunnit sig?

Över hälften av oss kollar nämligen jobbmailen när vi ändå köar till badlandet eller buffén, och 40 procent av oss gör det för att minska arbetsbördan efter semestern, visar en ny undersökning från Yougov.

Trots att undersökningen också visar att en fjärdedel av oss inte alls har något emot att jobba på semestern så är det ändå ingen bra idé, menar experterna.

Var ledig på semestern

Dina hjärnceller mår bra av en paus så att de kan återhämta sig. Det stora problemet med att kolla jobbmail är om du är den typen som inte kan slappna av om du sett ett viktigt mail i inkorgen.

Om din chef skulle ha några invändningar mot att du går offline på semestern kan du förklara att det faktiskt gör att du blir bättre på ditt jobb. Det är nämligen när du prioriterar hängmattan före jobbet som du kan få ett helikopterperspektiv, och få nya idéer till hur du kan lösa krävande arbetsuppgifter.

Även dom du aktiverat autosvar och hänvisat till en kollega på mobilen, kan det vara svårt att få hjärnan att koppla av. Se till att alla MÅSTE-uppgifter är undanstädade och alla andra uppgifter är delegerade innan du går på semester. Och kom ihåg att semestern inte är ett planeringsprojekt som kräver maximal effektivitet, utan tvärtom ska få ha gott om utrymme för spontana upplevelser eller bara lata stunder.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Stress
Annons

Hitta saker i din vardag som får dig att må bättre

Stress

Kan motion och mindfulnes hjälpa mot stress?

Stress

Är vi verkligen mer stressade idag än förr i tiden?

Stress

Är det de många arbetsuppgifterna som skapar stress på jobbet?

Stress

Vilka livshändelser är mest stressande?

Stress

Blir vissa människor lättare stressade än andra?

Stress

7 anledningar till att det inte lönar sig att stressa

Stress

Arbetslösa upplever också stress

Stress

Hjärnmat hjälper dig att stå emot stress

Stress

6 saker som gär din hjärna glad

Stress

Stressade kvinnor: ”Det önskar jag att jag hade vetat innan jag gick in i väggen”

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen