Kvinna sitter framför datorn på jobbet och dricker en kopp kaffe.

Om du glömmer att använda ditt höj- och sänkbara skrivbord är det här ett smart tips.

© iStock

Så blir du sundare när du sitter ner

Visst är det störande när kollegan rastlöst sitter och studsar med benet upp och ner mitt i ett möte? Men det är inte så dumt ändå ...

9 augusti 2016 av Sara Mahler

Hur många timmar sitter du ner varje dag, när du tänker efter? På jobbet? Vid lunchen? Vid middagen? Framför tv:n? Rätt mycket, eller hur? 

Och du vet förstås redan att det inte är sunt för varken din form eller din hälsa att bara sitta ner på rumpan, och sänka kroppens aktivitetsnivå större delen av dagen. 

Det kan dock göra väsentlig skillnad för blodcirkulationen och därmed också risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdomar, om du ser till att studsa lite upp och ner med tårna medan du sitter ner. 

Res dig upp när du kan

Det är forskare från University of Missouri, Columbia, som har påvisat att rastlösa fötter sätter igång blodcirkulationen i den nedre delen av benen, men att det också har en positiv inverkan på blodcirkulationen i resten av kroppen – och det ger friskare blodkärl och kretslopp.

– Försök alltid att göra så många avbrott som möjligt i hur lång tid du sitter ner genom att ställa dig upp så ofta du kan. Men om du är i en situation där det inte är möjligt, så är det här ett bra alternativ. All slags rörelse är bättre än ingen rörelse, säger Jaume Pdaille, som är läkare och huvudförfattare till rapporten.

Det är också värt att tänka på om man sitter i ett flygplan i många timmar.

Testet gjordes genom att deltagarnas blodcirkulation mättes före och efter de hade suttit ner i tre timmar och rört det ena benet med jämna mellanrum. På så vis kunde Pdaille och hans kollegor se en stor skillnad på det aktiva benet och det ben som hölls stilla. 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar