Så blir du sundare när du sitter ner

Visst är det störande när kollegan rastlöst sitter och studsar med benet upp och ner mitt i ett möte? Men det är inte så dumt ändå ...

Kvinna sitter framför datorn på jobbet och dricker en kopp kaffe.

Om du glömmer att använda ditt höj- och sänkbara skrivbord är det här ett smart tips.

© iStock

Hur många timmar sitter du ner varje dag, när du tänker efter? På jobbet? Vid lunchen? Vid middagen? Framför tv:n? Rätt mycket, eller hur?

Och du vet förstås redan att det inte är sunt för varken din form eller din hälsa att bara sitta ner på rumpan, och sänka kroppens aktivitetsnivå större delen av dagen.

Det kan dock göra väsentlig skillnad för blodcirkulationen och därmed också risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdomar, om du ser till att studsa lite upp och ner med tårna medan du sitter ner.

Res dig upp när du kan

Det är forskare från University of Missouri, Columbia, som har påvisat att rastlösa fötter sätter igång blodcirkulationen i den nedre delen av benen, men att det också har en positiv inverkan på blodcirkulationen i resten av kroppen – och det ger friskare blodkärl och kretslopp.

– Försök alltid att göra så många avbrott som möjligt i hur lång tid du sitter ner genom att ställa dig upp så ofta du kan. Men om du är i en situation där det inte är möjligt, så är det här ett bra alternativ. All slags rörelse är bättre än ingen rörelse, säger Jaume Pdaille, som är läkare och huvudförfattare till rapporten.

Det är också värt att tänka på om man sitter i ett flygplan i många timmar.

Testet gjordes genom att deltagarnas blodcirkulation mättes före och efter de hade suttit ner i tre timmar och rört det ena benet med jämna mellanrum. På så vis kunde Pdaille och hans kollegor se en stor skillnad på det aktiva benet och det ben som hölls stilla.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Förebyggande
Förebyggande

Varför har jag ont i magen?

Förebyggande

Så här tar du hand om dina tänder hela livet

Förebyggande

51-åriga Birgitte lever med multipel skleros: "Allt har ett pris"

Förebyggande

MS – här är 7 vanliga tecken du bör hålla koll på

Förebyggande

Den bästa behandlingen mot nagelsvamp

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Förebyggande

Hallux valgus – så här lindrar du smärtorna

Förebyggande

Stärk ditt immunförsvar – du får 5 bra tips här

Förebyggande

Vad är immunförsvaret – och hur funkar det?

Förebyggande

Varför kliar det i min hårbotten?

Förebyggande

Nageltrång – vad kan du göra när tån gör ont?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen