Stå rätt vid ditt höj- och sänkbara skrivbord

5 tips som hjälper dig att stå upp utan att belasta kroppen.

Har du ett höj- och sänkbart skrivbord så använd det – helst en gång i timmen. Men tänk på att stå på rätt sätt för att undvika belastning av nacke, rygg, axlar knän och höfter.

  • Stå rak i ryggen med lika mycket vikt på båda benen.
  • Underarmarna ska vila på skrivbordet med överarmarna hängande ner längs med kroppen och avslappnade axlar.
  • Arbeta med musen och tangentbordet nära kroppen, så du minskar belastningen av nacke, axlar och armar.
  • Se upp så du inte översträcker dina knän.
  • Var särskilt uppmärksam på att du inte står och vilar/hänger på ett ben. Dels belastar du det ena benets muskler och höften ensidigt, dels påverkar det ledernas position från ankeln och hela vägen upp genom kroppen.

TIPS:

Ett tips är att höja bordet precis innan du går på lunch, och sedan stå upp så länge du känner för efteråt. Höj även bordet innan du går hem, så kan du börja arbetsdagen med att stå upp.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background