Kvinna håller upp två stora tomater framför ögonen.

Grönt är skönt! Du kan göra din hälsa en stor tjänst genom att äta grönsaker till alla dagens måltider.

© iStock

Fyra hälsosamma vanor

Små ändringar i din vardag kan göra stor skillnad för din hälsa.

9 juli 2017 av Inge Eriksen

Känns det helt omöjligt att byta till en hälsosam livsstil kan du börja med att införa en hälsosam vana i taget. När den har blivit naturlig för dig så kan du ta en hälsosam vana till, och sakta men säkert så har du knuffat din livsstil i en mer hälsosam inriktning.

1. Ät mer grönsaker

Grönsaker är fyllda med vitaminer, mineraler, antioxidanter och kostfibrer som kan göra stor skillnad för din hälsa. Eftersom de samtidigt innehåller ganska lite kalorier kan de också uträtta stordåd för din vikt.
Din nya vana: Ät grönsaker till alla måltider – även frukost.

2. Bli andfådd

Motion är bland det bästa du kan göra för din hälsa. Det förebygger nämligen en lång rad livsstilssjukdomar, och ger dig dessutom bättre humör och mer energi. Dessutom förbränner det kalorier så att du lättare kan hålla en slank linje. 
Din nya vana: Var aktiv i minst 30 minuter om dagen, och se till att bli rejält andfådd minst två gånger i veckan.

3. Drick massor av vatten

Vatten är superviktigt för ditt välmående och din energinivå. Går du runt och känner dig trött och hängig så beror det ofta på vätskebrist.
Din nya vana: Drick två liter vatten varje dag, och gläd dig över att det också är bra för både matsmältningen och hyn.

4. Sov ordentligt på natten

Forskarna blir allt mer säkra på att en god nattsömn är viktigt för vår hälsa. Om du sover dåligt så får du sämre immunförsvar och en ökad risk för övervikt, stress och hjärt- och kärlsjukdomar.
Din nya vana: Gå och lägg dig tidigt så att du hinner sova ungefär sju timmar.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar