Varför går jag upp i vikt av stress?

Fråga:

Jag går under vissa perioder upp 2–4 kilo i vikt för att jag har mycket att göra. Hur kan stress göra att jag går upp i vikt?

Svar:

Man skiljer på två former av stress: akut stress och kronisk stress. Akut stress är något som uppträder korta perioder i din vardag, om du måste klara av en uppgift som kräver extra koncentration. Då aktiverar kroppen det sympatiska nervsystemet som förbättrar reaktionsförmågan och gör att du klarar utmaningen. Denna typ av stress är kortvarig och faktiskt användbar för oss, eftersom den hjälper oss att göra vårt bästa. Akut stress skadar inte kroppen eftersom nervsystemet snabbt återgår till sitt normala tillstånd.

Kronisk stress är däremot ytterst skadlig för kroppen, eftersom tillståndet varar under lång tid och därmed sliter hårt på systemet. Du upplever kronisk stress när du konstant utsätts för krav som du inte kan leva upp till (till exempel för mycket arbete) och då du inte har möjlighet att undanröja hotet eller ta paus från det. Symtomen på kronisk stress är ökad vikt, samt koncentrationsproblem, huvudvärk, muskelspänningar, spänningar i nacken, humörsvängningar, försämrad matsmältning, överätning och sömnproblem. På längre sikt kan du drabbas av inlärningsproblem och hjärt-kärlsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Gör vårt stresstest och kontrollera din stressnivå

När du är stressad sätter kroppen igång en lång rad reaktioner för att förbereda dig för kamp eller flykt. Allra först utsöndrar binjurarna adrenalin, noradrenalin, aldosteron och kortisol.

Adrenalin och noradrenalin får pulsen och blodtrycket att öka så att blodet snabbare pumpas ut till musklerna och de viktiga organen, medan aldosteron kontrollerar natrium- och kaliumbalansen i blodet och cellerna. Här finns förklaringen till din viktuppgång.

När kroppen börjar anhopa mer salt binder det vattnet i kroppen och du går upp i vikt. Samtidigt gör kortisol dig hungrigare, i synnerhet på socker och fett så det är lättare att lägga på extra vikt under en stressad period. Många upplever att de får för lite sömn, också det ökar aptiten.

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Gå ner i vikt
Gå ner i vikt

Det har varit förvånansvärt lätt att fasta

Gå ner i vikt

Min midja har inte varit så tydlig på flera år

Gå ner i vikt

Christina gick ner 9 kilo efter 7 veckor med periodisk fasta

Gå ner i vikt

Periodisk fasta – sunt eller sjukt?

Gå ner i vikt

Är popcorn nyttiga snacks?

Gå ner i vikt

Sant eller falskt? 14 myter om träning och viktminskning

Gå ner i vikt

Kaloriberäknade kostplaner: Hitta ditt mål, följ planen, se resultat!

Gå ner i vikt

Köksredskapet som hjälper dig att gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Myter om ketodieten – är det hälsosamt?

Gå ner i vikt

Guide: Lyckas med din viktminskning – och håll vikten

Gå ner i vikt

Lyckas med en hälsosam livsstil

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen