Varför går jag upp i vikt av stress?

Fråga:

Jag går under vissa perioder upp 2–4 kilo i vikt för att jag har mycket att göra. Hur kan stress göra att jag går upp i vikt?

Svar:

Man skiljer på två former av stress: akut stress och kronisk stress. Akut stress är något som uppträder korta perioder i din vardag, om du måste klara av en uppgift som kräver extra koncentration. Då aktiverar kroppen det sympatiska nervsystemet som förbättrar reaktionsförmågan och gör att du klarar utmaningen. Denna typ av stress är kortvarig och faktiskt användbar för oss, eftersom den hjälper oss att göra vårt bästa. Akut stress skadar inte kroppen eftersom nervsystemet snabbt återgår till sitt normala tillstånd.

Kronisk stress är däremot ytterst skadlig för kroppen, eftersom tillståndet varar under lång tid och därmed sliter hårt på systemet. Du upplever kronisk stress när du konstant utsätts för krav som du inte kan leva upp till (till exempel för mycket arbete) och då du inte har möjlighet att undanröja hotet eller ta paus från det. Symtomen på kronisk stress är ökad vikt, samt koncentrationsproblem, huvudvärk, muskelspänningar, spänningar i nacken, humörsvängningar, försämrad matsmältning, överätning och sömnproblem. På längre sikt kan du drabbas av inlärningsproblem och hjärt-kärlsjukdomar.

När du är stressad sätter kroppen igång en lång rad reaktioner för att förbereda dig för kamp eller flykt. Allra först utsöndrar binjurarna adrenalin, noradrenalin, aldosteron och kortisol.

Adrenalin och noradrenalin får pulsen och blodtrycket att öka så att blodet snabbare pumpas ut till musklerna och de viktiga organen, medan aldosteron kontrollerar natrium- och kaliumbalansen i blodet och cellerna. Här finns förklaringen till din viktuppgång.

När kroppen börjar anhopa mer salt binder det vattnet i kroppen och du går upp i vikt. Samtidigt gör kortisol dig hungrigare, i synnerhet på socker och fett så det är lättare att lägga på extra vikt under en stressad period. Många upplever att de får för lite sömn, också det ökar aptiten.