Näin pidät juhlakilot loitolla – 10 toimivaa niksiä
Smyger det sig lätt på några extra kilon under julen? Så behöver det inte bli i år! © iStock

Så håller du vikten i jul – 10 snabba tips som fungerar

Så här i juletider är det lätt att frestas att äta osunt. Tyvärr blir resultatet ofta också att vågen slår i taket. Men oroa dig inte. Vi ger dig tio smarta tips på hur du tar dig igenom julfirandet med vikten i behåll.

1 december 2017

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >


1. Ät ett äpple om dagen

För att hålla doktorn borta, men också kilona från midjan. Studier har visat att de som äter ett äpple före frukost, lunch och middag, har lättare att gå ner, och hålla vikten.

2. Säg nej till flytande kalorier

För mycket alkohol är kanske en av de vanligaste orsakerna till att många av oss lägger på några extra kilon under julen…

3. Hoppa inte över måltiderna

Ät frukost, lunch och middag, varje dag - även om du ska på fest eller middag på kvällen. Undersökningar visar att den som hoppar över frukosten löper 450 procent högre risk att bli överviktig än den som äter.

4. Ät proteiner inför festen

Stoppa i dig lite sunda snacks innan du drar på fest, då är det mindre sannolikt att du överäter när du väl är där.

Testa till exempel


5. Drick alltid 2 glas vatten till 1 glas vin

Vin kan vara bra för hjärtat men torkar också ut kroppen. Om du dricker ordentligt med vatten samtidigt minskar du också risken att dricka för mycket alkohol.

6. Lyssna på lugn och avslappnande musik

Lugn musik hjälper till att reducera stresshormonet kortisol. Mindre stress innebär alltså mindre kortisol. Det är en fördelaktig kombination för dig som vill gå ner i vikt.

7. Styrketräna för att gå ner i vikt

Den tid du har att träna i jul bör du använda till styrketräning – det omvandlar fettcellerna till muskler vilket gör det lättare för dig att förbränna kalorier.

8. Skruva ner värmen

När du har det lite kallt hemma förbränner du extra kalorier på att hålla värmen. Du ska inte frysa!

9. Ös på med kryddorna
Kryddad mat ökar förbränningen så krydda gärna maten lite extra med till exempel peppar och chilisås när du lagar mat.

10. Sov dig smal

Håll dig inte vaken långt in på småtimmarna för att packa in julklappar och baka pepparkakor. När du sover för lite ökar halten av hormonerna leptin och ghrelin i din kropp och de gör att du har lättare för att lägga på dig.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar