Sant och falskt om alkohol

"Vin gör dig inte tjock". "Kaffe botar baksmälla". Det finns massor av myter om alkohol - vi lär dig vad som är sant och vad som är falskt.

Människor skålar med rödvin och champagne

Det finns många myter om alkohol. Se här vad som är sant och falskt.

© iStock

"Rödvin är bra för hjärtat" hör man ofta – men visste du att det faktiskt bara gäller för kvinnor över 45 år och att det rör sig om en mängd mellan en halv och en hel enhet? Det finns massor av myter om alkohol - har du koll på vad som är sant eller falskt?

Man blir inte tjock av vin

Jo, alkohol är dessvärre mycket fettbildande. Det innehåller nästan lika mycket energi som fett. Däremot mättar det inte nämnvärt, vilket gör att man inte äter mindre, kanske snarare mer därför att alkohol gör måltiden till en större njutning. Studier visar också att alkohol till maten hämmar fettförbränningen.

En kopp kaffe får dig att nyktra till

Nix. Varken kaffe, frisk luft eller en dusch gör någon skillnad. Kanske känner du dig klarare i huvudet, men din kropp förbränner inte alkoholen snabbare. Fysisk aktivitet senarelägger förbränningen av alkohol, men du kan inte lura systemet för når du slutar fortsätter förbränningen och därför tar det längre tid att förbränna alkoholen än det gör i soffan.

Du blir lättare påverkad på tom mage

Ja. Du kan få ett mer oförutsägbart och snabbare rus än om du dricker efter att du har ätit eller medan du äter.

Du dödar hjärnceller när du dricker alkohol

Ja – om du dricker i störa mängder. En låg till måttlig alkoholkonsumtion dödar troligen inga hjärnceller, men om du dricker 5-10 enheter om dagen under en längre period påverkas många av din kropps funktioner, även hjärnan.

En återställare är bästa medicinen mot baksmälla

Nej. Det finns ingen logik i att baksmälla, som är ett tecken på förgiftning, ska behandlas med mer av samma vara. Vatten är det bästa, eftersom alkohol är vätskedrivande och vätskebrist är en del av orsaken till att du mår dåligt dagen efter.

Ett glas rödvin leder till bättre nattsömn

Nej. När din kropp förbränner alkohol, försämras din sömn. Om du har druckit innan du lägger dig är det troligt att du vaknar tidigt på morgo- nen. Det påverkar också de sömnstadier du vanligtvis går igenom under en natt.

Äldre har större nytta av alkohol

Ja. Hjärt- och kärlproblem drabbar oftast män först från 40–45-årsåldern, och kvinnor efter klimakteriet. Därför är rödvinets hjärtskyddande effekt bara relevant för vuxna och äldre. Om du är ung har alkoholen inga positiva effekter för dig – bara skadliga.

Alkohol sänker stressnivåerna

Både och. Alkohol lindrar stress efter en hektisk dag eftersom alkohol utlöser dopamin, vilket är lugnande. Men forskning visar också att en stressad person är mer benägen att vilja ha mer alkohol, och därmed lätt hamnar i en ond cirkel.

Alkohol gör det svårare att bli gravid

Nej. Läkare rekommenderar att inte dricka för mycket alkohol när du vill skaffa barn, eftersom det skadar både mäns och kvinnors fertilitet. Men du behöver inte avstå helt. Ett glas då och då har ingen negativ inverkan på fertiliteten.

En enhet förbränns på en timme

Nej. Det är en myt att du bränner en enhet i timmen. En kvinna på 65 kg bränner 2 cl sprit på 1 timme och 45 minuter, medan det för en man på 80 kg tar 1 timme och 15 minuter. Dessutom startar förbränningen först efter 45 minuter. Och nej, bastu, träning och kaffe ökar inte förbränningshastigheten.

Män tål mer alkohol

Ja. Det får vi ge dem. Alkohol fördelar sig i kroppens vätskor, och muskler innehåller mycket mer vatten än fett. Eftersom män generellt är större och mer muskulösa än kvinnor, uppnår män en lägre promillehalt än kvinnor när de dricker samma mängd alkohol.

Källa: professor Morten Grønbæk, Statens Institut för Folkhälsa

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen