Par äter med pinnar framför tv:n

Om du vill äta mindre, kan det vara en god idé att plocka fram ätpinnarna.

© iStock

Lura hjärnan och ät mindre

Det behöver faktiskt inte vara så svårt att äta mindre och sundare. Med 10 enkla tips kan du lura hjärnan och dina sinnen, så du knappt märker skillnaden i portionsstorlek.

21 september 2018 av Frederik Nørby & Charles Spence

10 enkla tips som får dig att äta mindre

Du använder alla dina sinnen när du äter och med hjälp av små knep kan du manipulera dem, så mycket att du äter mindre och sundare utan att känna dig lurad. Vi har fått 10 råd hur du kan lura dina sinnen, från en av de mest kända experterna inom den nya vetenskapen av neurogastronomi. 

1. Välj rätt tallrik

Du kanske inte har funderat så mycket på om tallrikens utseende har någon påverkan på hur mycket du äter. Ändå kan det löna sig att äta på en mindre tallrik än vanligt. En portion mat ser nämligen större ut på en liten tallrik och lurar därför hjärnan att tro att det finns mer mat på tallriken än det egentligen gör. På så sätt kommer du att äta mindre än vanligt. Ska du dra fram ett riktigt trumfkort, ska du servera maten på en röd tallrik. Studier har visat att vi äter mindre när maten serveras på en sådan. Anledningen är att vår hjärna automatiskt har en motvilja mot den röda färgen.Tallrikens färg spelar också in på ett annat område: Serverar du mat på runda vita tallrikar kommer du uppfatta maten som 10 procent sötare än om exakt samma rätt serveras på en fyrkantig svart tallrik. På så sätt kan du, till exempel äta en sockerfri rätt och ändå få uppfattningen att det smakar sött.

2. Undvik hög musik och höga bakgrundsljud

Var försiktig när du äter på restauranger eller i andra offentliga miljöer där det finns bakgrundsljud. Många restauranger spelar musik på över 100 dB och med den ljudnivån kommer bullret faktiskt att försämra din förmåga att känna smaken av salt och sött.

Å andra sidan är det bra att lyssna på långsam musik när du äter. Ju långsammare musiken är, desto långsammare lyfter du nämligen gaffeln eller glaset till munnen. På så sätt kommer du att äta mindre, eftersom du lättare känner när du är mätt om du äter maten långsamt.

3. Fast föda är bäst

Ju lättare det är att konsumera mat eller dryck, desto mer äter eller dricker vi. Vi använder nämligen munnens smaklökar som en indikator på hur mycket vi har ätit och därmed också för när vi ska sluta. Därför får vi i oss mycket fler kalorier när vi dricker äppeljuice, jämfört med när vi äter äppelmos. Klart minst antal kalorier äter vi när vi äter ett helt äpple. 

Kvinna äter äpple

Du äter mindre om du äter ett äpple istället för att dricka äppeljuice.

© iStock

4. Smaka ordentligt på maten

Försök att identifiera varje liten smak från kryddor och ingredienser som träffar smaklökarna. Uppmärksammar du en måltid mer på det sättet, kommer det med stor sannolikhet få dig att äta mindre och du får ut mer av matens smak och sammansättning. Tänk på det som mindful eating. 

5. STÄNG AV TV:N

Studier visar att vi äter cirka 33 procent mer om vi tittar på tv när vi äter. Vi blir så distraherade av den flimrande rutan att vi tänker mycket mindre på hur mycket vi faktiskt stoppar i oss när favoritserien körs visas på skärmen framför oss.

6. Göm undan maten

Undvik att ha mat stående framme inom synhåll. Genomskinliga plastbehållare, glasburkar och skåp med genomskinliga dörrar är svårare att motstå än om du gömmer undan maten långt i skåp, lådor och behållare man inte kan se igenom. På så sätt blir din lust att äta inte stimulerad av synliga frestelser varje gång du är i köket. 

7. Tonvikt på rätten

I stället för att ställa tallriken eller skålen på bordet, bör du hålla den i handen när du äter. Välj en tung skål eller tallrik, då vikten kommer att övertyga din hjärna om att du kommer att bli mätt genom att äta upp maten som finns i.

8. Ät med pinnar

Kan du inte äta med pinnar, eller om du gör det sällan ska du börja med det. Det finns all anledning att kasta gaffeln: Det är förmodligen svårare för dig att äta maten, vilket resulterar i att du äter mindre portioner. Du äter också långsammare, vilket är mycket hälsosammare än att om du stoppar i dig i pendelfart. Fungerar det inte att äta med pinnar, försök att göra det svårare för dig själv genom att hålla gaffeln i ”fel” hand när du äter. Ju svårare det är att få in maten i munnen, desto bättre!

9. Smått är gott

Prova att servera soppa från en liten kastrull med en liten soppsked och ät med skedar som är mindre än vanligt. Då känns det som du äter mer än du egentligen gör. 

10. Blått gör att du äter mindre

Den blå färgen kan minska mängden mat du äter. Under depressionen under det fattiga 30-talet fick krögarna reda på att de kunde spara pengar genom att servera maten i blå skålar – det fick gästerna att äta mindre av maten. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar