Därför ska du äta chili

Inte nog med att chili är kalorisnålt, den starka frukten ger också förbränningen en boost när du äter chili. Så här mycket ska du äta för att få effekten.

Chili mot vit bakgrund.

Elda på med chili

Den kalorifattiga chilin ökar förbränningen och ger dig i princip minuskalorier. Det är ämnet capsaicin i chilin som provocerar kroppen och på det viset sätter igång värmeproduktionen – och det är inte gratis. Kroppen behöver energi, både för att öka värmeproduktionen och sedan aktivera den kylande svettproduktionen.

LÄS OCKSA: Är paprikan en chili?

Så mycket chili ska du äta

Först och främst är det viktigt för effekten att du verkligen känner att din måltid är hot, hot, hot. Gör du det kan din viloämnesomsättning efteråt stiga med upp till 25 procent. Effekten klingar dock snabbt av igen och därför ligger den sammanlagda vinsten i en riktigt kryddstark måltid på ungefär 20–25 förbrända kalorier.

Prova även: Cayennepeppar, ingefära och senapsfrö. De har samma förmåga som chilifrukten att sätta fart på kroppens förbränning. Effekten är dock även i det här fallet kortvarig, så se till att du lägger de heta kryddorna i så många av dagens måltider som möjligt.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background