5 kilo på 50 dagar: Det händer i kroppen

Detta händer i din kropp när du tränar och äter efter fettförbränningsplanen.

Följ vår fettförbränningsguide och ta farväl av de där onödiga extrakilona en gång för alla.

Kostens effekt:

  • Nyttigt fett: Skickar mättnadssignaler till hjärnan efter att behovet av essentiellt fett tillgosetts.
  • Protein: Skickar massor av mättnadshormoner till hjärnan och höjer förbränningen markant, när kroppen ska omsätta dem till något användbart.
  • Mat med fast konsistens:Ger tänderna något att tugga på. Det skickar i sin tur mättnadssignaler till hjärnan.
  • Nyttigt fett: Kapslar in kolhydraterna och sänker hastigheten, då de skickas ut i blodet.
  • Fibrer: Ger mättnadskänsla och fyller upp magen och tarmen bra.
  • Täta måltider: Stabilisering av blodsockret/energinivån genom minimal påverkan av blodsockret över dagen.

Träningens effekt:

  • Vardagsaktivitet: Tar inte så mycket tid, men förbränner ändå en massa kalorier enligt ”många bäckar små”-principen.
  • Intervallträning: Din kondition förbättras och därmed förmågan att förbränna fett. Det betyder på sikt mindre svältkänslor i träningens i kölvatten.
  • Uthållighetsträning: Bränner fett från reserverna utan att skapa så mycket hungerkänslor eftersom kroppens begränsade kolhydratreserver inte töms.
  • Styrketräning: Ökar muskelmassan. Då stiger viloämnesomsättningen 24 timmar/dygn.
  • Intervallträning: Dygnet efter hård träning är det en hög efterförbränning medan kroppen vilar sig.

Tänk positivt:

Fettförbränning är en fysiologisk process, men det betyder inte att du kan ignorera den mentala sidan för i slutändan är det din motivation som avgör om du tränar och äter efter anvisningarna. Du kan med fördel öva dig på att tänka positivt. I stället för att fokusera på allt du väljer bort som är en nödvändig del av fettförbränningsstrategin kan du öva dig på att se ljust på alla tillval, som strategin ger dig.

Du får exempelvis:

  • Äta dig mätt på en massa goda grönsaker.
  • Påverka matens smak och konsistens med läckra oljor, kärnor, oliver och avokado.
  • Frossa i marinerad kycklingfilé, magert kött och fisk.
  • Njuta av den sköna känslan av en kropp som är underbart trött efter träning.
  • Glädja dig över samvaron med träningsvännerna.
  • Dela sköna naturupplevelser när du går en rask promenad med kollegor och vänner.
De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Motivation till viktminskning
Motivation till viktminskning

Hungrig, mätt eller övermätt – hur känner du skillnaden?

Motivation till viktminskning

7 fällor som gör din sallad kaloritung

Motivation till viktminskning

Få bukt med din mest onyttiga vana – och gå ner i vikt

Motivation till viktminskning

10 gurkor = 1 croissant

Motivation till viktminskning

Sabrina efter 8 veckors bootcamp: "Nu är jag äntligen tillfreds med min spegelbild"

Motivation till viktminskning

Karina efter 8 veckors bootcamp: "Det var så coolt att känna att jag blev starkare"

Motivation till viktminskning

Dietistens bästa råd till viktminskning

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Jag har inte varit en stl 38 sedan gymnasiet"

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Jag sover mycket bättre"

Motivation till viktminskning

8 veckor med I FORM Ny start: "Mitt sötsug är borta"

Motivation till viktminskning

TEST: Hur är ditt förhållande till socker?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen