10 tips som gör kuren lite lättare

Här får du 10 smarta tips som gör din vardag med I FORM-kuren lite enklare.

14 juli 2014 av I FORM

6. Krydda dig nöjd

Gillar du intensiva smaker så snåla inte på kryddor som chili, oregano, libbsticka och kanel under 250-kuren. Pröva till exempel kanel ovanpå skyr och keso med lite tärnad frukt. Vaniljpulver (alltså inte vaniljsocker) är också bra för att ge lite sötma.

7. Om det blir lite torrt...

Du kommer inte att drunkna i såser, dressingar och dipp under I FORM-kuren, men torrt behöver det absolut inte bli. Använd t ex saft från lime och apelsin, eller häll lite god balsamico- eller äppelcidervinäger över din sallad, fisk eller kyckling. En matsked kvarg med hackade örter och ev lite hackad rödlök eller pressad vitlök är också gott.

8. Stek i non stick-panna

En non stick-panna är oslagbar eftersin den minimerar behovet av stekfett. Om inget annat anges, ska du steka all din mat i en non stick-panna.

9. Dietvåg gör det lätt

Mycket av din mat ska vägas och då det handlar om små mängder blir en enkel, vanlig köksvåg ofta för oexakt. Därför är det till stor hjälp att investera i en liten dietvåg. Kostar från cirka 150 kr och uppåt.

10. Blir du trög i magen?

Det är helt normalt att du behöver gå på toaletten mindre ofta än annars när du följer I FORM-kuren. Det är kroppens naturliga reaktion på mindre mängder mat och färre fiber. Om det besvärar dig, se då till att välja bröd, knäckebröd och fullkornspasta med så högt fiberinnehåll som möjligt. Och kom ihåg att dricka ett stort glas vatten till varje måltid och också gärna mellan dina måltider. För många hjälper det även att ta en sked fiberhusk (krossade psylliumskal) om dagen.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar