Maten som får dig att gå ner i vikt

Ät rikligt med mandlar, makrill och kyckling när du går på diet. De innehåller nämligen ämnen som gör dig extra mätt.

Kvinna på badrumsvåg

Nu kan du lägga upp en helt ny strategi för din viktnedgång, som inte handlar om att räkna kalorier eller gå i säng med kurrande mage. Du ska bara tänka på att äta av vissa bestämda matvaror som har visat sig mätta extra bra.

I en ny uppseendeväckande studie har forskare för allra första gången upptäckt speciella hjärnceller, som spårar näringen i maten och kontrollerar din aptit. Cellerna har visat sig reagera på de två aminosyrorna arginin och lysin, som finns i en rad olika matvaror. När du äter de här matvarorna reagerar hjärncellerna med att skicka direkta signaler till det center i hjärnan som styr din aptit. Därmed känner du dig mätt snabbare och viktnedgången får en knuff i rätt riktning.

De här matvarorna kan hjälpa dig att gå ner i vikt

  • Baljväxter: Linser, kikärter.
  • Ost: Ost generellt, men speciellt parmesan.
  • Fisk/skaldjur: Tonfisk, makrill, lax, krabbklor.
  • Kött: Oxfilé, kyckling, kalkon.
  • Frukt/grönsaker: Aubergine, avokado, aprikoser, sötpotatis, fikon.
  • Nötter/kärnor: Pistagenötter, mandlar, valnötter, jordnötter, sesamfrön.

Läs också om de här 17 matvarorna som mättar mycket men innehåller få kalorier.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background