Kvinna på badrumsvåg


Maten som får dig att gå ner i vikt

Ät rikligt med mandlar, makrill och kyckling när du går på diet. De innehåller nämligen ämnen som gör dig extra mätt.

12 mars 2018 av I Form

Nu kan du lägga upp en helt ny strategi för din viktnedgång, som inte handlar om att räkna kalorier eller gå i säng med kurrande mage. Du ska bara tänka på att äta av vissa bestämda matvaror som har visat sig mätta extra bra.

I en ny uppseendeväckande studie har forskare för allra första gången upptäckt speciella hjärnceller, som spårar näringen i maten och kontrollerar din aptit. Cellerna har visat sig reagera på de två aminosyrorna arginin och lysin, som finns i en rad olika matvaror. När du äter de här matvarorna reagerar hjärncellerna med att skicka direkta signaler till det center i hjärnan som styr din aptit. Därmed känner du dig mätt snabbare och viktnedgången får en knuff i rätt riktning. 

De här matvarorna kan hjälpa dig att gå ner i vikt

  • Baljväxter: Linser, kikärter.
  • Ost: Ost generellt, men speciellt parmesan.
  • Fisk/skaldjur: Tonfisk, makrill, lax, krabbklor.
  • Kött: Oxfilé, kyckling, kalkon.
  • Frukt/grönsaker: Aubergine, avokado, aprikoser, sötpotatis, fikon.
  • Nötter/kärnor: Pistagenötter, mandlar, valnötter, jordnötter, sesamfrön.

Läs också om de här 17 matvarorna som mättar mycket men innehåller få kalorier.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar