Frågor och svar

Myterna är många när det gäller motion och förbränning. Här svarar I FORMs experter på de vanligaste frågorna.

27 maj 2015

Förbränner jag mer fett när jag svettas? Och är det t ex bra att träna i långa byxor?

Nej, värmen betyder ingenting. Det är både dumt och osunt att tvinga kroppen att svettas extra mycket under träning genom att klä sig varmt. Det enda du uppnår är en vätskeförlust.

Vill du gå ner i vikt? Läs om olika metoder här >


Det minskar prestationsförmågan och ökar risken för kramper, yrsel och kollaps. När allt kommer omkring förbränner din kropp faktiskt mer när det är kallt eftersom den då också behöver energi för att hålla sig varm.
Var tar fettet vägen när jag går ner i vikt?

Fett avsöndrar fettsyror till blodet. De cirkulerar i kroppen via blodkärlen.

Om en muskel behöver energi drar den till sig en handfull fettsyror från blodet för att suga energi ur dem. Grovt förenklat kan man säga att fettsyrorna förvandlas till vatten och koldioxid under frigörelse av energi.

För att det ska fungera behöver musklerna syre. Vatten och koldioxid blir vi kvitt via andning och svettning. De fettsyror som musklerna inte behöver fortsätter att cirkulera i systemet och deponeras förr eller senare igen som fett.
Måste jag träna i 30 minuter innan jag börjar förbränna fett?

Nej, det är bara struntprat. Du bränner fett från första stund. Så snart du aktiverar kroppen ökar förbränningen - oavsett om du tränar i fem minuter eller en timme.

Flera undersökningar visar att du förbränner fler kalorier om du tränar i 20 minuter vid tre tillfällen i stället för 60 minuter vid ett. Din kropp fortsätter nämligen förbränna kalorier på högsta växel ganska länge efter att du slutat träna.
Förbränner jag mer fett vid låg- än högintensiv träning?

Nej, det är en av de mest seglivade myter som finns. Kroppen förbränner alltid en kombination av fett och kolhydrater.

Om du tränar lugnt och sansat vid en puls på 50 procent av maxpulsen står fett för hälften av den energi din kropp använder. Vid en puls på 90 procent kommer inte mer än 20 procent av energin från fett och resten från kolhydrater.

Kaloritabell - här får du bästa överblicken >


Således är det korrekt att du förbränner mer fett vid lätt träning. Men eftersom din kropp totalt sett förbränner mer när du tränar hårt kommer du att förbränna fler fettkalorier vid hård motion än vid lätt.
Varierad träning är bäst, dvs att du tränar hårt vissa dagar och mindre hårt andra.
I de flesta träningsprogram står det att man ska träna vid en bestämd puls. Måste jag ha en pulsmätare för detta?

Nej, men pulsmätaren är en genial uppfinning eftersom du hela tiden har träningen under kontroll. När du funnit din max- och vilopuls kan de flesta pulsmätare ställas in så att de piper till om du tränar för hårt eller för lite.
Självklart klarar du dig utan. Använd dig då av följande riktlinjer:

  • 50-60 % av maxpulsen: Känns lätt. Du blir inte andfådd.
  • 60-65 % av maxpulsen: Lite hårdare, men du kan fortfarande föra ett ledigt samtal under träningen.
  • 65-75 % av maxpulsen: Träningen känns hård men det bildas inte mjölksyra i musklerna, du kan träna sammanhängande i 30-60 minuter utan att bli helt slut.
  • 75-85 % av maxpulsen: Mycket hårt. Kan du klara det i mer än 30 minuter så är du en riktig tuffing.
  • 85-90 % av maxpulsen: Verkligen hårt. Musklerna surnar. Du kan inte klara det länge.
  • Över 90 % av maxpulsen: Det är jättehårt. Du förbränner närmast inget fett.

Kan jag påverka vilket fett jag förbränner? Om jag vill bli av med magen, hjälper det då med situps?

Nej, tyvärr inte. Det varierar från person till person hur fettet sätter sig - och hur det försvinner. En del får runda kinder och stor mage - andra bred bak.

Hos kvinnor sätter fettet sig i regel på lår och ända, medan det först försvinner från ansikte, överkropp och bröst. Det kan man inte göra något åt.

Om ditt magfett är särskilt motsträvigt hjälper alltså inte situps. Övningarna kan dock hjälpa till att göra magmuskulaturen fastare så att magen inte ser så stor ut.
Varför förbränner kroppen ibland mer fett än kolhydrater?

Det beror på att det är olika lätt att utnyttja kroppens energikällor. När musklerna ska hämta energi ur fett och kolhydrater - och även protein - behöver de syre.

Men för att utnyttja energin i t ex smör eller kött behöver den betydligt mer syre än för att utnyttja energin i t ex pasta. Varje gång kroppen använder 1 liter syre (två vanliga inandningar) kan den få ut 5 kalorier ur en kolhydrat, medan den bara får 4,7 kalorier av att förbränna fett.

Därför förbränner vi mest kolhydrater under hård träning. Då är kroppen så hårt belastad att den måste hushålla med syret och utnyttja den energikälla som kräver minst syre. I gengäld innehåller ett gram fett mer energi än ett gram kolhydrat. Därför tjänar kroppen på att förbränna fett när den har syre så det räcker.
Om jag äter 100 gram rent fett som min kropp inte behöver, förvandlas det då till 100 gram fettvalk meddetsamma?

Nej, inte helt. Ca 20 procent går förlorade när kroppen lagrar fett. Så äter du 100 g överflödigt fett sätter sig bara 80 g runt midjan.
Jag har hört att jag kan förbränna mycket fett genom att först tömma mina kolhydratdepåer. Men hur vet jag när jag har gjort det?

Ett säkert tecken är att din utandningsluft börjar lukta aceton. Acetonlukten beror på att vissa processer i fettförbränningen inte kan försiggå utan kolhydrater.

När det råder brist på kolhydrater måste kroppen ta till andra procedurer, t ex att bryta ner fett och protein i levern. I denna nödlösningsförbränning bildas aceton.

Det är rätt att det gynnar fettförbränningen att kolhydratdepåerna är tomma, men det försvagar din prestationsförmåga så mycket att du antagligen inte kan träna.
För att förbränna en tesked majonnäs måste jag cykla i en timme. Är det inte väldigt lite fett på en hel timme?

Tja, det låter kanske inte särskilt mycket - men föreställ dig hur majonnäsklicken skulle se ut om den förvandlades till en dubbelhaka.

Om du följer vårt löpprogram i en vecka förbränner du 1 170 kalorier. Det motsvarar 55 gram fett som du förlorar. Femtiofem gram låter inte särskilt mycket, men det motsvarar trots allt en liten nypa fett som plötsligt försvinner - utan att du har behövt svälta eller äta mindre än du brukar.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar