Ditte gick ner 30 kg på keto

När Ditte Sommer gick på ketokost, hittade hon äntligen en diet som passade henne. Få hennes bästa råd här.

Ditte har följt ketodieten i ett år

FÖRE OCH EFTER – Ketodieten var inte svår att hålla för Ditte, för hon älskar kött och grönsaker.

© Privat

Om du kommer hem till Ditte Sommer vid middagstid kommer du troligen mötas av fyra människor som mumsar på smörstekta biffar och kålrabbi tillagad som en potatisgratäng. Det tycker hela familjen om. Det mättar och det håller fettintaget tillräckligt högt för att kunna kallas ketokost.

“Vi älskar kött. Man ska hitta den väg som passar en, och det har vi gjort”, konstaterar 38-åringen. Det är drygt ett åt sedan hon lät sig övertalas att byta ut den mat hon åt mot en ketokost, av sin man som också gärna ville gå ner i vikt.

Inte för många regler

Och så satte de igång. Från den ena dagen till den andra blev de kakor och snabbmatsrätter, som förut varit en stor del av vardagen, utbytta mot kött, fisk, ägg, kolhydratfattiga grönsaker, oljor och feta mejeriprodukter. Det tog både tid och energi att sätta sig in i vad de skulle äta, men sedan gick det överraskande enkelt. Inte minst eftersom Ditte och hennes man beslutade sig för att fokusera på de övergripande riktlinjerna och inte “nörda ner sig i detaljer”.

“För oss är det viktigt att det inte är för många regler. Det är fria tyglar – bara det är mat som funkar på ketodieten”, säger Ditte Sommer.

Det har blivit en riktlinje att maten ska vara så lite förarbetad som möjligt, så fryspizzor och färdiglasagne har du hamnat på förbudslistan.

“Idag blir jag inte ens frestad av skräpmat. Min kropp kan inte använda det till någonting. Har vi inte planerat middagen fastar jag hellre”, säger hon.

Du får äta gott

Under den första tiden på ketokuren var Ditte förstås tvungen att vänja sig av med de gamla vanorna, som att t ex svänga förbi bageriet på vägen hem från jobbet. Det gick bara ett par veckor innan även sockerfri läsk, som tidigare varit Dittes favorit, fick dödsstöten. I början hittade hon alternativ för att tillfredsställa sötsuget.

“Det finns en chokladkaka gjord på mandelmjöl som jag tillät mig att äta, så mycket jag ville. Det fanns en frihetskänsla i att säga ‘jag får’ – det räddade mig”, förklarar Ditte Sommer. För något behövdes för att lyckas få henne bort från sin livslånga relation till sötsaker. De var förut hennes bränsle och energikälla flera gånger under dagen. Men efter en månad upplevde hon att behovet av snacks minskade:

“Förut kunde jag gå in i en kiosk eller en bensinmack och tömma hyllorna. Idag har jag aldrig den där paniska hungerkänslan i kroppen, som får mig att göra fel val. Det har blivit väldigt tydligt för mig vad som händer när du har ett mer stabilt blodsocker och fettförbränning. Min kropp skriker helt enkelt inte efter sådana quickfixar längre”, säger hon.

Ditte tar en selfie

KLAPP PÅ AXELN – det hänger en stor spegel i Dittes hall. Varje gång hon ser sig själv i spegeln tänker hon 'bra jobbat!'.

© Privat

Vikten rasar

Ditte har försökt gå ner i vikt på massor av sätt, med förbud, viktväktarna, kaloriräkning och en personlig tränare på gymmet. Varje gång händer samma sak:
“Dieterna blir så strama att de bara fungerar kortsiktigt, och sedan faller jag med ett brak”, säger Ditte Sommer.

Det är en helt annan sak att äta mat som man faktiskt tycker om, och ändå gå ner i vikt. Och det är vad Ditte har upplevt med ketodieten:
“Jag tycker verkligen om maten jag äter, jag får energi av den och ändå går jag ner i vikt av den”, säger hon.

Den kritik som ketodieten har fått om att det är väldigt mycket fet mat, och att dieten är svårt att få att fungera när man äter med andra, tycker hon inte stämmer i hennes fall.
“För fett? Nej det tycker jag inte alls att keto är. Jag är inte rädd för att steka en biff i smör eller använda grädde i såsen, men allt behöver inte simma i fett. Gör man det går man upp i vikt om man inte följer keto-principerna till 100 procent”, säger hon.

När hon äter ute tycker hon alltid att hon hittar ketovänliga alternativ. Förutom den gången då hon bjöds på frukost och åt sig mätt på köttpålägg och ost. Men det gör henne ingenting.

Tallrik med kål och biff

KETO-MIDDAG – Biff med spetskål är en av familjens favoritmiddagar.

© Privat

Dittes 6 råd om att gå på keto

Sätt dig in i sakerna

Kunskap om varför man äter som man gör, gör det mycket lättare att hålla sig till kostplanen.

Följ huvudprinciperna

Det är lätt att tappa motivationen om du ska läsa på varenda matvara. Fokusera på de viktigaste principerna om kolhydrater och fett och ät utifrån dem.

Rätta till kosten

Att du från dag ett skulle veta vad som fungerar bäst för din kropp är en utopi. Var nyfiken på vilka matvror du ska utesluta eller tillgöra för att må så bra som möjligt.

Var social

När du går ut och äter kan du nästan alltid äta grönsaker och kött. Vid speciella tillfällen kan du ta med din egen mat.

Sök inspiration

All information om keto som finns på nätet är inte sann. Men bloggar, grupper på sociala medier osv kan fungera som inspiration till nya ketorätter.

Hitta ersättningar

Ett liv på keto behöver inte helt utesluta snacks. Ketokakor och nötter t ex kan kanske hjälpa dig till en början.

Ditte före och efter ketodieten

STOR FÖRÄNDRING – “Ibland förstår jag inte själv vilken resa jag har gjort, men när jag ser före- och efterbilderna förstår jag verkligen att jag faktiskt har lyckats den här gången”, säger Ditte Sommer.

© Privat

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background