Tennis förlänger ditt liv

Forskare har för första gången undersökt vilken motionsform som förlänger livet med flest år. Den absoluta vinnaren är tennis.

Kvinna spelar tennis

VILL DU GÄRNA LEVA LÄNGE? Det kan vara en riktigt bra idé att börja spela tennis.

© iStock

Spela tennis och lev tio år längre

En rad danska forskare har undersökt vilken motionsform som är bäst, om du vill leva längre. Och resultatet är överraskande. Undersökningen tyder på att tennisspelare lever nästan tio år längre än dem som främst sitter ner och inte motionerar alls.

De uppseendeväckande resultaten kommer från Österbroundersökningen, som är en befolkningsstudie som i flera år har följt utvecklingen av hjärt-kärlsjukdomar i förhållande till kända och nytillkomna riskfaktorer som exempelvis bristande motion, övervikt och högt blodtryck.

Kämpar du med vikten? Då får du tips och råd om de mest effektiva dieterna här

Den sociala aspekten spelar en avgörande roll

Om du har svårt att se dig själv springa runt på en tennisbana, är det speciellt en sak som du ändå kan ta med dig om du vill leva längre. Undersökningen tyder nämligen på att det främst är den sociala aspekten som spelar en avgörande roll för din hälsa.

Det märks tydligt, enligt undersökningen, på dem som tränar på gym som endast lever ett halvår längre än stillasittande människor. Så även om du blir svettig och får starkare muskler på gymmet, bidrar det alltså inte nämnvärt till din levnadsålder. Åtminstone om du gör som många andra och tränar själv, utan någon annan att prata med.

Vill du däremot gärna sätta 100 ljus i födelsedagstårtan, så kanske du ska leta efter en annan motionsform än gymmet. Gillar du inte tennis kan följande motionsformer också hjälpa till att förlänga ditt liv:

  • Badminton: 6,2 år längre
  • Fotboll: 4,7 år längre
  • Cykling: 3,7 år längre
  • Simning: 3,4 år längre
  • Löpning: 3,2 år längre
  • Gymnastik: 3,1 år längre

Resultaten av undersökningen tyder på att det inte är avgörande vilken motionsform du håller på med, så längre du motionerar i sällskap med andra. Så ta med dig din partner eller bästa vän och ge dig iväg.

Det finns fler goda skäl att motionera med andra. Se dem här.

Det är viktigt att understryka att undersökningen inte tar hänsyn till vilken typ av människor som utövar de olika motionsformerna, vilket självklart kan påverka resultatet.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Mer om Träning
Annons

Enkla och roliga aktiviteter hemma!

Annons

“När jag tränar vaknar jag piggare och har mer ork”

Annons

Gör utomhusträningen kul i höst och vinter

Träning

5 muskler du tränar i roddmaskinen

Träning

Fem skäl till varför tennis är genialt

Träning

Vad kan 10 minuters träning göra? Se Camillas överraskande resultat

Träning

Mette hade inte tid att träna – lösningen var överraskande enkel

Träning

Så lätt hittade Lise träningsglädjen

Träning

Träningsexperiment: “Nu kan jag helt enkelt inte sluta träna”

Träning

10 minuters träning i 8 veckor fick fram träningsglädjen hos Bettina

Träning

De 6 bästa uppvärmningsövningarna innan träning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen