Kvinna tränar med hantlar.
© iStock

Vilka muskler ska jag styrketräna först?

Spelar det någon roll för resultatet i vilken ordning jag gör mina övningar på gymmet?

19 juli 2016
Ja, det spelar roll – inte bara för resultatet utan även för din säkerhet. Om du tränar hipp som happ riskerar du att försvaga de muskler som du kan behöva så starka som möjligt för några av de tunga övningarna, vilket därmed också ökar risken för att du ska bli skadad. En av de viktigaste sakerna är att du sparar din träning av bålmusklerna till sist, eftersom magmusklerna inte får vara trötta när du gör många av de andra övningarna – exempelvis är en pigg core avgörande för stabiliteten när du gör squats.

En bra ordningsföljd 

  1. Träna överkroppens stora muskler i bröst och rygg – med bänkpress och drag till bröstet.
  2. Träna underkroppens stora muskler i lår och bak. Gör explosiva övningar, som boxjumps, före t ex squats och utfall.
  3. Träna armar, både fram och bak, med biceps curls och tricepspress, och eventuellt även axlar och ben med små övningar som axellyft och knästräckningar.
  4. Träna bålmusklerna – både fram och bak. Jobba igenom alla magmuskler, inte bara de raka. Använd t ex en boll, gör benlyft hängande och använd gymmets maskiner för att hitta särskilt de sneda magmusklerna.


Därför är dina träningskläder viktiga ...

Om du vill ha ut maximalt av din träning är det naturligtvis viktigt att dina träningskläder både är funktionella och att du trivs i dem. Just nu kan du få ett läckert träningsset från Active Fit bestående av ett par tights med hög midja och en stilren, löst sittande T-shirt. Bägge delarna är i en mjuk kvalitet som andas, så de är sköna att ha på sig samtidigt som de är gjorda för att fungera perfekt när du tränar. Visa mig träningssetet från Active Fit för endast 149 kr + 49,50 kr i porto, inklusive 4 nummer av I FORM.

Tightsen med hög midja ger dig full rörlighet, utan att du behöver oroa dig för att de ska glida ner. Att T-shirten andas innebär att den inte klibbar fast vid ryggen, samtidigt som den inte har några irriterande sömmar som kan störa dig under träningen. Just nu får du setet tillsammans med 4 nummer av I FORM med massor av inspiration till en sundare vardag, effektiva träningsprogram och läckra recept för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar