Vilka muskler ska jag styrketräna först?

Spelar det någon roll för resultatet i vilken ordning jag gör mina övningar på gymmet?

Kvinna tränar med hantlar.

Ja, det spelar roll – inte bara för resultatet utan även för din säkerhet. Om du tränar hipp som happ riskerar du att försvaga de muskler som du kan behöva så starka som möjligt för några av de tunga övningarna, vilket därmed också ökar risken för att du ska bli skadad. En av de viktigaste sakerna är att du sparar din träning av bålmusklerna till sist, eftersom magmusklerna inte får vara trötta när du gör många av de andra övningarna – exempelvis är en pigg core avgörande för stabiliteten när du gör squats.### En bra ordningsföljd

  1. Träna överkroppens stora muskler i bröst och rygg – med bänkpress och drag till bröstet.
  2. Träna underkroppens stora muskler i lår och bak. Gör explosiva övningar, som boxjumps, före t ex squats och utfall.
  3. Träna armar, både fram och bak, med biceps curls och tricepspress, och eventuellt även axlar och ben med små övningar som axellyft och knästräckningar.
  4. Träna bålmusklerna – både fram och bak. Jobba igenom alla magmuskler, inte bara de raka. Använd t ex en boll, gör benlyft hängande och använd gymmets maskiner för att hitta särskilt de sneda magmusklerna.
De mest lästa artiklarna just nu

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background