Styrketräningsövning med gummiband: Mage-benlyft

Träna de djupa, raka och sneda magmusklerna med denna effektiva styrketräningsövning.

Frida Hallqvist: Mage-benlyft

Ett gummiband är allt du behöver för att göra de här övningarna.

© Jakob Helbig

Så gör du mage-benlyft

Startposition

Sätt bandet under ena foten, lyft upp benet i luften och håll gummibandet spänt. Böj andra benet ner till golvet. Spänn magmusklerna och håll ryggen rak.

Övningen

Andas in och sänk dig långsamt ner genom ryggen, samtidig som du sträcker benet med gummibandet framför dig, fortfarande i luften. Pressa ner länden i golvet, men håll huvudet uppe. Andas ut och kom långsamt upp till sittande position igen. Du ska hela tiden ha gummibandet lite spänt, men ju mindre spänt gummibandet är i den här övningen, desto tuffare blir den. Ett helt spänt gummiband ger foten något att spänna emot, vilket gör det enklare att komma upp i sittande.

Muskler du tränar: De djupa, raka och sneda magmusklerna.

Nybörjare: 40 sekunder övning + 20 sekunder paus. 6 set (byt ben efter varje set).

Erfaren: 50 sekunder övning + 10 sekunder paus. 6 set (byt ben efter varje set).

Mage-benlyft

© Jakob Helbig
De mest lästa artiklarna just nu

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background