Bänkpress

Var gör den nytta: Axlar, bröst, triceps.

Vad behöver du: Plan bänk och skivstång med skivor. (se hur tunga de ska vara här).

Så här gör du: Lägg dig på rygg på den plana bänken med skivstången under bröstet. Pressa långsamt skivstången rakt uppåt - se till att ha full kontroll över skivstången under hela rörelsen.

Kom ihåg att ha axlarna sänkta under hela övningen, så att du inte spänner i dem och på så sätt ökar risken för skador.

För nu långsamt stången neråt till startpositionen igen - undvik att låta skivstången vila på bröstkorgen innan du repeterar övningen.

Tips: Kom ihåg att ha armbågarna i en rät vinkel på 90 grader, så att du inte spretar med dem - det kan ge dig skador på längre sikt.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background