Bänkpress

Var gör den nytta: Axlar, bröst, triceps.

Vad behöver du: Plan bänk och skivstång med skivor. (se hur tunga de ska vara här).

Så här gör du: Lägg dig på rygg på den plana bänken med skivstången under bröstet. Pressa långsamt skivstången rakt uppåt - se till att ha full kontroll över skivstången under hela rörelsen.

Kom ihåg att ha axlarna sänkta under hela övningen, så att du inte spänner i dem och på så sätt ökar risken för skador.

För nu långsamt stången neråt till startpositionen igen - undvik att låta skivstången vila på bröstkorgen innan du repeterar övningen.

Tips: Kom ihåg att ha armbågarna i en rät vinkel på 90 grader, så att du inte spretar med dem - det kan ge dig skador på längre sikt.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background