Viktigt att ha rätt tyngd i vikterna

Många kvinnor är frustrerade över att inte kunna se resultat av sin styrketräning. Det kan bero på att de väljer för lätta vikter som inte ger tillräckligt motstånd.

Därför är det en bra idé att kontinuerligt testa din styrka så att du är säker på att du lyfter tillräckligt tunga vikter.

Så tungt ska du lyfta

Om du är nybörjare ska belastningen vara så tung att du bara kan lyfta vikten 15–20 gånger i ett sträck (60 procents intensitet), medan vältränade ska kunna göra 12–15 repetitioner (80 procent).

Så snart motståndet börjar kännas lättare i din vardagsträning ska du välja tyngre vikter – träningen ska faktiskt kännas relativt tuff under hela styrketräningspasset, annars får du inte ut något av den.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background