Vinterlöpning - så springer du i djupsnö

Vinterlöpning i djupsnö är perfekt! Bland annat tvingar snön dig att aktivt dra foten upp mot rumpan.

Perfekt för vinterlöpning!

© iStock

Därmed aktiveras de bakre lårmusklerna och höftböjarna i högre grad under vinterlöpning än när du löper som vanligt. Starkare muskler ger ett kraftfullare steg och samtidigt förebyggs skador, eftersom svaga lår och höftböjare är en vanlig skadeorsak hos löpare.

Vinterlöpning i djupsnö - löpstil

Vid vinterlöpning i djupsnö ska du ta korta steg och fokusera på att dra upp foten under dig i stället för att bryta fram genom snön. Fötterna ska pendla upp och ner. Undvik att böja höften och luta dig framåt. Spänn istället bålmusklerna, håll dig upprätt och pendla kraftigt med armarna i takt med benen.

Vinterlöpning i djupsnö - den här utrustningen behöver du

Vattenavvisande överdragsbyxor eller tajts som skyddar bra vid underbenen är praktiskt att ha på vid vinterlöpning i djupsnö. Ett par vinterlöpskor som skyddar fötterna mot snön är också bra om temperaturen sjunker under noll. En så kallad gaiter (damask) som skyddar vristerna från snö och kyla kan också behövas.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background