5 tips för löpning i mörker

Springer du ofta kvällstid? Bocka av den här listan innan du ger dig ut – den kan rädda ditt, och andras, liv.

Är en självklarthet för alla vinterlöpare.

  • 1. Spring i ljusa kläder: Svarta kläder i mörkret är nästan omöjliga att få syn på. Om du inte gillar ljusa byxor, välj då en modell med till exempel neonfärgade revärer.
  • 2. Reflexer är ett måste: I helljus kan bilisten se en reflexväst på cirka 400 meters avstånd och i halvljus från cirka 140 meters avstånd.
  • 3. Ha en reflexväst utanpå löparjackan: Är det säkraste valet. Den upplysta ytan – din överkropp – är nämligen stor och alltså mycket synlig. Kombinera gärna klädseln med reflexer på andra ställen på kroppen.
  • 4. Reflexer runt benen: Är en bra idé eftersom billyktornas ljuskäglor träffar dig där först. Reflexer runt överarmarna och på ryggsäcken är också bra.
  • 5. Reflexer på skorna: bör bara vara kompletterande, de kan lätt ge en falsk trygghet. En lerfläck kan nämligen dölja.

    Nu har det blivit lättare att leva sunt!

    I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
    Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
    Läs mer om nya I FORM

    • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
    • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
    • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
    • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

    Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


    Newsletter background