Är en självklarthet för alla vinterlöpare.

5 tips för löpning i mörker

Springer du ofta kvällstid? Bocka av den här listan innan du ger dig ut – den kan rädda ditt, och andras, liv.

9 november 2011 av I FORM-redaktionen

  • 1. Spring i ljusa kläder: Svarta kläder i mörkret är nästan omöjliga att få syn på. Om du inte gillar ljusa byxor, välj då en modell med till exempel neonfärgade revärer.
  • 2. Reflexer är ett måste: I helljus kan bilisten se en reflexväst på cirka 400 meters avstånd och i halvljus från cirka 140 meters avstånd.
  • 3. Ha en reflexväst utanpå löparjackan: Är det säkraste valet. Den upplysta ytan – din överkropp – är nämligen stor och alltså mycket synlig. Kombinera gärna klädseln med reflexer på andra ställen på kroppen.
  • 4. Reflexer runt benen: Är en bra idé eftersom billyktornas ljuskäglor träffar dig där först. Reflexer runt överarmarna och på ryggsäcken är också bra.
  • 5. Reflexer på skorna: bör bara vara kompletterande, de kan lätt ge en falsk trygghet. En lerfläck kan nämligen dölja.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar