5 tips för löpning i mörker

Springer du ofta kvällstid? Bocka av den här listan innan du ger dig ut – den kan rädda ditt, och andras, liv.

Är en självklarthet för alla vinterlöpare.

  • 1. Spring i ljusa kläder: Svarta kläder i mörkret är nästan omöjliga att få syn på. Om du inte gillar ljusa byxor, välj då en modell med till exempel neonfärgade revärer.
  • 2. Reflexer är ett måste: I helljus kan bilisten se en reflexväst på cirka 400 meters avstånd och i halvljus från cirka 140 meters avstånd.
  • 3. Ha en reflexväst utanpå löparjackan: Är det säkraste valet. Den upplysta ytan – din överkropp – är nämligen stor och alltså mycket synlig. Kombinera gärna klädseln med reflexer på andra ställen på kroppen.
  • 4. Reflexer runt benen: Är en bra idé eftersom billyktornas ljuskäglor träffar dig där först. Reflexer runt överarmarna och på ryggsäcken är också bra.
  • 5. Reflexer på skorna: bör bara vara kompletterande, de kan lätt ge en falsk trygghet. En lerfläck kan nämligen dölja.

    Bli hälsosam och stark med I FORM!

    I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

    På vår sajt och i vår app får du bl a:

    • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
    • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
    • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
    • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

    Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


    Newsletter background