Sprinta dig till superförbränning på max 20 minuter per träningspass.

Sprinta dig smal

Stenhård sprint är perfekt för dig som vill bli av med fett utan att lägga massor av tid på träning. Vi lär dig hur enkelt det är att lägga in ett par pass i veckan och få hög förbränning i utbyte.

28 maj 2013 av I FORM

Därför går du ner i vikt av att sprinta

  • Efter hård sprintträning står kroppen i syreskuld och ska igång med att reparera sig själv. Den här processen kallas EPOC och står för excess post-exercise oxygen consumption. Vid EPOC använder kroppen fett som energikälla och din fettförbränning kan bli så mycket som tre gånger högre efter sprintträning som efter mer måttlig träning.

TILL PROGRAM: Sprintträning som får fettet att flyga

  • Många undersökningar har visat att din insulinkänslighet blir bättre när du sprintar. Det betyder att din kropp inte behöver producera så mycket insulin för att hålla blodsockret i schack. Det kan ha betydelse för din förmåga att hålla vikten, då insulin bland annat misstänks för att hålla kvar fettet i cellerna.
  • Explosiv träning, som sprint, ökar muskelmassan. Ju starkare du är, desto snabbare är din ämnesomsättning eftersom muskler förbränner fler kalorier i vila än vad fett gör.
  • Sprintträning är ett effektivt vapen mot magfett. Detta tros bero på att måttlig träning kan utlösa stresshormonet kortisol som ökar sannolikheten för att fettet sätter sig på magen. Sprintträning ökar inte kortisolnivåerna på samma sätt. Det behövs dock mer forskning kring detta.
  • Medan måttlig träning kan öka aptiten, tror forskare att sprintträning minskar din aptit, så du får lust att äta mindre.
  • Du kommer generellt i toppform av sprintträning – både muskel- och konditionsmässigt.

 

Så kommer du ALLTID ut och springer

Egentligen är du typen som gillar att springa, men just idag har du lite ont i huvudet och igår var du superstressad. Men imorgon, DÅ ska du bara ut – om det nu inte regnar ...

Sätter dina dåliga undanflykter käppar i hjulet för dina löpardrömmar så har vi ett förslag till dig.

För det första; Motion är inte något du gör MOT dig själv, utan FÖR dig själv. Bristande energi, huvudvärk och stress försvinner inte efter en kväll i soffan: Men en snabb löprunda runt kvarteret med frisk luft i ansiktet och din favoritmusik i öronen ger dig andrum och tid för dig själv. Här kan du ladda batterierna och släppa dagens problem – och du behöver inte springa ett halvmaraton för att märka effekten.

För det andra; Kan du bara springa när det är vindstilla och solen skiner blir det inte mycket löpning på våra breddgrader. Du kommer väl ihåg att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, och just nu får du en löparjacka från Diadora tillsammans med 4 nummer av I FORM OCH ett presentkort på 400 kr från Diadora för endast 149 kr plus porto.

Ja tack, jag vill gärna börja springa nu!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar