Chokladminimjölk som återhämtningsmål?

Läs svaret från träningsexperten på iform.se.

Fråga

Jag har hört att det är nyttigt för kroppen att dricka en halv liter chokladminimjölk efter en löptur - är det sant? Och finns det annat som det är bättre att dricka?

Svar

Ja, det stämmer att chokladminimjölk är ett utmärkt återhämtningsmål efter en löptur. MEN - det är bara viktigt att äta/dricka ett återhämtningsmål om löpturen har varat mer än 1 timme, eftersom kroppen själv har tillräckliga mängder kolhydrater på lager för att klara lättare löpturer. Är du däremot ute och springer i mer än 1 timme är det viktigt för dig att fylla på dina kolhydratlager igen, så att kroppen blir försedd med ny energi.

Återhämtning

Direkt efter en löptur är kroppens förmåga att lagra kolhydrater på topp, så om du springer mer än 1 timme bör du äta/dricka ett återhämtningsmål inom de första 30 minuterna. Ju längre tid det går efter träningen avslutats, desto längre tid tar det kroppen att fylla på musklernas lager av kolhydrater, och desto längre tid tar det att bli redo för nästa träningspass.

Hur mycket ska jag dricka?

En tumregel är att du behöver cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Utöver kolhydraterna är det bra att komplettera med protein. Kött, fisk, fågel och mjölk är bra proteinkällor, men kan vara mer besvärligt att ha med sig än chokladminimjölk.

Chokladminimjölk innehåller en bra kombination av kolhydrater och protein, men drick högst en halv liter, eftersom kroppen inte behöver mer.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background