Kan jag förbränna fett punkt för punkt?

Att "punktförbränna" är inte möjligt hur gärna man än önskar det.

Vill du få bort fettet från låren räcker det inte med att bara styrketräna. Oavsett var på kroppen fettet sitter så handlar det om att sätta ihop ett träningsprogram som innehåller flera delar av motion och styrka.

Om det är smalare lår du vill ha är det viktigt att du sätter ihop ett träningsprogram som kombinerar följande tre faktorer: kostomläggning, fettförbrännande aktiviteter och styrketräning.

1. Förändring av kosten

Detta är av avgörande betydelse för reducering av kroppens fettdepåer. Det viktigaste är att minska intaget av kolhydrater och att öka intaget av proteiner.

2. Fettförbränning

När det gäller att få smala lår är power walking, joggning eller vanlig löpträning de absolut bästa varianterna. Fettförbränningen du får om du tränar på morgonen på tom mage ger störst effekt. Träna cirka 40 minuter per gång, gärna fem gånger i veckan. Fem gånger varje vecka kan exempelvis bestå av två långsamma löprundor, en power walking-tur med väninnan eller barnvagnen, en promenad till jobbet en dag i veckan och en lång cykeltur söndag eftermiddag. Med lite fantasi är det inte så svårt att hitta på något fettförbrännande fem gånger i veckan.

3. Styrketräning

Utan den uppstramande styrketräningen är det omöjligt att bli kvitt ridbyxlår och apelsinhud. På gymmen finns det dessutom instruktörer som hjälper dig att göra övningarna på rätt sätt.
För att uppnå ett perfekt resultat i strävan efter smalare lår är det mycket viktigt att du konstruerar ett träningsprogram som omfattar den optimala kombinationen av de tre ovanstående faktorerna: Koständringar, fettförbrännande aktiviteter och styrketräning.

De mest lästa artiklarna just nu
Psykologi

Så undviker du att vara en people pleaser

Psykologi

Test: Är du en people pleaser?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Menyer

Meny vecka 50: Redo för en röd vecka?

Yogaövningar

Krigare 2

Yogaövningar

Nedåtgående hund

Yoga

10 bra anledningar till att träna yoga

Yogaövningar

Kobran

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Motivation till träning

10 kvinnor: Så här blir gymträningen lite roligare

Mer om Träning
Annons

Enkla och roliga aktiviteter hemma!

Annons

“När jag tränar vaknar jag piggare och har mer ork”

Annons

Gör utomhusträningen kul i höst och vinter

Träning

5 muskler du tränar i roddmaskinen

Träning

Fem skäl till varför tennis är genialt

Träning

Vad kan 10 minuters träning göra? Se Camillas överraskande resultat

Träning

Mette hade inte tid att träna – lösningen var överraskande enkel

Träning

Så lätt hittade Lise träningsglädjen

Träning

Träningsexperiment: “Nu kan jag helt enkelt inte sluta träna”

Träning

10 minuters träning i 8 veckor fick fram träningsglädjen hos Bettina

Träning

De 6 bästa uppvärmningsövningarna innan träning

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen