Hur bör jag äta före ett aerobicspass?

Jag tränar aerobics 2-3 gånger i veckan men känner mig ofta tung och uppjäst. Vad och när är det bäst att äta före ett träningspass?

Efter en större måltid är det inte ovanligt att man känner sig tung och uppjäst och därför bör du äta flera mindre måltider de dagar du tränar. Börja med en bastant frukost och ät ett litet mellanmål på förmiddagen så att lunchen inte behöver vara så stor. Är du hungrig precis före träningen så ta en banan.

Kaffe kan också ge anledning till uppjästhet. På morgonen är magen platt och fin men längre fram på dagen tar den allt större plats. Det behöver inte bero på mat utan snarare på kaffet som låter tarmarna slappna av så att magen sväller.
Salviablad är också bra för matsmältning och uppjäst mage. Smula 3-4 salviablad och tugga dem noga eller blanda dem i t ex en pastasallad. De verkar i regel snabbt.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background