Ger hård träning järnbrist?

Jag har hört att man kan drabbas av blod- och järnbrist om man tränar för hårt. Jag är en tjej på 21 år som löptränar ofta, totalt cirka 40-50 kilometer i veckan. Är jag i farozonen?

Det är alldeles riktigt att löpare som tränar hårt är utsatta för en viss förlust av järn. Fysisk träning kan nämligen ha en negativ effekt på kroppens järnupptag och idrottare brukar därför rekommenderas ett järntillskott - 14 milligram om dagen för manliga och lite mer för kvinnliga idrottare, 22 milligram. Dessa mängder ligger en tredjedel över rekommenderat dagsbehov av järn för den "vanliga" befolkningen.

Järn går också förlorat via svetten, och dessutom p g a att de röda blodkropparna brister när man springer på hårt underlag.

Typiska tecken på att man har förlorat järn efter ett hårt träningspass är att urinen är mörk- eller rödfärgad. Tillståndet är ofarligt och ger inte anledning till blodbrist, eftersom det snabbt bildas nya blodkroppar.

För den kvinnliga delen av befolkningen är det viktigt att under menstruationen hålla extra noga reda på om de får tillräckligt med järn i sig.

Kroppen kan ha svårt för att uppta järn ur maten. Men C-vitamin och protein från kött ökar järnupptaget från bröd och grönsaker.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background