Step/Power step

Step finns i flera olika svårighetsgrader.

Den enda gemensamma nämnaren är stepbänken som är medelpunkten under passet.

Den kan ställas in på olika höjder, beroende på hur hög belastning man vill ha. Om du redan har lite problem med knäna bör bänken vara så låg som möjligt.

Nybörjare

Step 1 eller step för nybörjare innehåller förhållandevis lätta serier bestående av varianter av basstegen. Det är steg upp och ner på bänken med omväxlande höger och vänster ben.

Vana

Step för tränade är för dem som gillar ett högt tempo och en mer invecklad koreografi. Här krävs det god form och rutin, då bänken kan användas från alla fyra sidorna och då det både vrids, svängs och hoppas på den.

Ben och rumpa i fokus

Step är framför allt bra för ben och skinkor, och om den utförs på rätt sätt med säkra kliv på bänken är risken för skador liten. Dock kan för mycket stepträning ge överbelastningsskador i hälsenor, vadmuskler och fotleder.

De mest lästa artiklarna just nu

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background