Cykla utan att få ont i rumpan

Här får du 8 smarta tips som gör att du slipper få ont i rumpan nästa gång du cyklar.

24 april 2015 av I FORM

Ont i rumpan vid cykling - så slipper du det

Om du sitter på cykeln många timmar åt gången, vet du säkert hur det känns att få så ont i rumpan att du helst inte sätter dig på cykelsadeln igen på ett bra tag.

Om du får ont finns det bara en sak att göra: Låt rumpan vila, sätt dig på en mjuk kudde och skäm eventuellt bort den med lite skön massageolja.

Nästa gång du ska cykla långt och länge kan du testa följande för att undvika en ömmande bakdel.

8 rumpvänliga tips

  • Justera sadeln. Det är individuellt vad som passar din rumpa bäst så testa dig fram. De flesta trivs bäst med en vågrät sadel. Och sadeln ska vara så hög att knäet är lätt böjt när du har pedalen helt nere.
  • Res dig upp på cykeln ibland, så att rumpan får vila en liten stund
  • Skippa trosor och cykla enbart i cykelshorts eller -tights. Så slipper du skav från trosorna när de blir blöta av svett.
  • Byt ställning så du inte bara sitter på ett sätt – men se förstås alltid till att du sitter bekvämt
  • Smörj in rumpan med vaselin eller fet kräm där det ömmar, så blir friktionen mellan hud och cykelsadel mindre märkbar.
  • Tvätta cykelbyxorna innan nästa cykeltur. Annars riskerar du att bakterier infekterar eventuella sår.
  • Köp en gelésadel eller ett par cykelbyxor med inbyggda gelékuddar.
  • Börja försiktigt. Om du är nybörjare eller har pausat ett tag så börja med korta turer och lägg sakta till någon kilometer åt gången.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar