Så tacklar du skogens underlag på mountainbike
Mountainbike är superbra träning - och minst lika kul, framför allt på hösten! Vi lär dig hur du tacklar skogens underlag för att få ut mesta möjliga av din träning, utan att välta.
Mountainbike är superbra träning - och minst lika kul, framför allt på hösten! Vi lär dig hur du tacklar skogens underlag för att få ut mesta möjliga av din träning, utan att välta.
Fuktiga rötter i skogen och blöta, hala däck på cykeln är en dålig kombination. Hamnar du i fel vinkel mot en trädrot, kan framhjulet glida på det hala träet och försvinna under dig. Var därför noga med att köra rätt över rötterna med framhjulet och lyft gärna styret en aning, precis innan du träffar trädroten. Det gör inte så mycket att bakhjulet kommer lite mer snett på roten. Det är inte lika svårt att kontrollera om bakhjulet halkar av stigen.
Försöker du accelerera med bakhjulet på ett vått underlag, samtidigt som du cyklar uppför, slutar det troligtvis med att hjulen börjar spinna. Detta gör att cykeln tappar fart och du får svårt att komma uppför backen. Titta därför framåt och gör en bedömning av stigningen. Var noga med att sätta fart direkt innan rötterna och låt sedan cykeln rulla över dem. Först när du har kommit förbi kan du börja trampa på ordentligt igen.
Flytta tillbaka tyngdpunkten på cykeln och lyft framhjulet lite, precis innan du träffar lervällingen. Med hjälp av lite teknik kan du tvinga framhjulet att nästan flyga över lerpölen, så den landar på andra sidan. Du undviker på så sätt att framhjulet sprutar upp lera på benen – och ännu viktigare, upp på kedjan och bakhjulet som inte fungerar bra med för mycket lera.
Bakhjulet träffar i sin tur lervällingen mycket hårt, men det gör inte så mycket eftersom leran bara sprutar upp bakom hjulet. I det stora hela är det en bra idé att avstå från att cykla genom lervälling där cykelkedjan hamnar i leran. Det sliter ordentligt på den.
Trädens blad är fortfarande vackra när de fallit ner och ligger röda och orange i skogen. De kan också vara mycket hala, eller klibbiga, och de kan se till att nattens frost finns kvar och också gömma lite snö och is.
Sakta därför ner farten lite, till exempel om du måste göra en skarp sväng mitt i en hög med löv i skogen.