Njut av din träning - utan besvär med magen

Mår din mage bra – utom när du tränar? Läs här om hur du får din mage att vara lugn, även om du ger fullt ös.

De flesta motionärer känner igen känslan av att i lugn och ro springa ut genom dörren för att komma hem en halvtimme senare med ont i magen.

Träning triggar helt enkelt ett litet magont i en annars välfungerande mage, om t ex hopp och löpning trycker tarmens innehåll för snabbt genom systemet, eller om du har ätit för
tätt inpå din träning, så att maten ligger och skvalpar runt i magsäcken när du utsätter din kropp för belastning.

Läs också: Ont i magen – vad beror det på och vad kan du göra åt det?

Ät rätt före träningen

Det är självfallet obehagligt, men också olyckligt för din träning eftersom det är mycket svårt att ge allt om magen känns som en öm boll.

Lyckligtvis behöver det inte vara så. Du kan nämligen både springa, cykla, dansa och hoppa utan att få magknip. Det gäller bara att äta rätt kost – vid rätt tidpunkt för din träning. Det är nämligen viktigt att maten smälts i matsäcken, så att den inte ligger och skvalpar runt medan du använder din kropp.

Det är dock också viktigt att komma ihåg att du inte bör hoppa över din träning om du hör till dem som i vanliga fall lider av uppsvullenhet eller dålig matsmältning. För även om taräning kan orsaka ont i magen, så är det i mycket högre grad en problemlösare.

Du kan nämligen ofta bli av med din uppblåsta mage genom att röra dig. Massor av människor lider av dålig mage helt enkelt för att de rör på sig för lite och sitter hela dagarna på en kontorsstol. Det gör tarmarna slöa.

När du rör dig sätter du däremot i gång tarmens rörelser. Därför finns det bara goda skäl till att du springer en runda eller anmäler dig till spinningpasset på gymmet.

Så blir du av med uppblåst och svullen mage

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Träningskost
Träningskost

Vad gör elektrolyter i kroppen?

Träningskost

Mat & motion: Enkel 28 dagarsplan som ger dig sundare vanor

Träningskost

Så äter du dig slank och stark

Träningskost

5 myter om muskelmat

Träningskost

Så ska du äta innan träning

Träningskost

5 kostråd som du bör följa innan ett lopp

Träningskost

Så länge måste du träna för att förbränna det du småäter

Träningskost

Te är kanske kenyanska löpares hemlighet

Träningskost

I FORM testar energibarer

Träningskost

Så bör du egentligen äta innan träning

Träningskost

Så mycket bränner du på 30 minuter

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen