Vill du äta mindre sötsaker? Så lyckas du

Har sötsuget slagit till för tionde gången idag? Du kan själv ta kontroll över sötsakerna. Oavsett hur goda de är. Lär dig mer om hur du förebygger dina svaga ögonblick här!

Godis

VILL DU ÄTA MINDRE SÖTT? Om du har dålig koll på hur mycket sött du äter kan du sätta ett kryss på en lapp varje gång du ätit godis.

I en hälsosam livsstil finns det plats för både kakor och choklad – men inte varje dag och inte i stora mängder. Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör mindre än 10 procent av energin från maten komma från tillsatt socker. Enligt Livsmedelsverket äter dock fyra av tio vuxna mer socker än så. För att hålla sig till en hälsosam livsstil är det rimligt att äta 5 små portioner sött i veckan, där varje portion är cirka 170 kcal.

Håll ut!

Är du van att äta socker varje dag är det extra tufft de första dagarna. Sedan avtar sötsuget snabbt och du kommer troligen upptäcka att du sover bättre och känner dig mindre trött. Och vem vill inte göra det?

LÄS OCKSA: Mindre socker i dina tårtor

Fundera på när sockersuget brukar övermanna dig, och lägg upp en strategi.

Newsletter background