Julfälla: Du äter för mycket

Blir det lätt för mycket mat vid julbordet? Så här undviker du att överäta.

Så förebygger du:

  • 1. Följ samma principer för kalorilätta råvaror som du gör resten av året. Välj fisk, magert kött, fullkorn och massor av frukt och grönt.
  • 2. Koncentrera dig på sund julmat och välj sill, lax, räkor, ägg, nötter, rågbröd, rödkål, anka och kalkon på julbordet.
  • 3. Om du själv lagat julmaten kan du tillaga den efter så magra och kalorisnåla recept du kan hitta.
  • 4. Drick mycket vatten till alla måltider.
  • 5. Se alltid till att hälften av maten på din tallrik är grönsaker.
  • 6. Ta bara ut julgodiset ur köksskåpet en gång varje dag. Även om det finns mandel och hasselnötter i marsipan och nougat, innehåller de också massor av socker. Så lite som 100 g, vilket man enkelt stoppar i sig, ger 475 kcal.
  • 7. Ät långsamt så att du hinner njuta av maten – då kan maten också mätta.

Nödplan – om du misslyckas:

Spring en runda, eller träna på gymmet för att få bort uppblåstheten.

Gör en plan för hur du ska tänka för att undvika att äta för mycket vid nästa julbord.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background