Ät extra mycket grönt

Man har länge sagt att det är nyttigt att äta grönsaker och frukt i alla färger, men de gröna är de allra bästa för dig.

17 juli 2015 av I FORM

Spenat och andra gröna grönsaker innehåller nämligen färgämnet klorofyll som motverkar det röda köttets tendens att förorsaka tjocktarmscancer, och det kan ju vara bra nu på sommaren när grillen åker fram. Klorofyll skyddar även mot hudcancer, som många drabbas av just på sommaren på grund av solen.

Så här gör du

För att täcka det dagliga behovet av klorofyll ska du äta en halv kopp hackad färsk spenat - eller samma mängd av annat grönt. Det kan vara bladselleri, rucolasallad, kirskål, salladskål, maskrosblad, brännässlor eller bok choy, som är en asiatisk grönsak med vit stjälk och grönt bladhuvud. Du kan även äta isbergssallad, men de riktigt mörkgröna grönsakerna är ännu nyttigare.

Regeln är enkel: Ju mörkare grön grönsaken är, desto mer klorofyll innehåller den. Som bonus innehåller dessutom dessa grönsaker massor av B-vitaminet folinsyra, som skyddar mot bröstcancer.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar