Ät extra mycket grönt

Man har länge sagt att det är nyttigt att äta grönsaker och frukt i alla färger, men de gröna är de allra bästa för dig.

Spenat och andra gröna grönsaker innehåller nämligen färgämnet klorofyll som motverkar det röda köttets tendens att förorsaka tjocktarmscancer, och det kan ju vara bra nu på sommaren när grillen åker fram. Klorofyll skyddar även mot hudcancer, som många drabbas av just på sommaren på grund av solen.

LÄS OCKSÅ: Hudcancer – det här bör du hålla koll på

Så här gör du

För att täcka det dagliga behovet av klorofyll ska du äta en halv kopp hackad färsk spenat - eller samma mängd av annat grönt. Det kan vara bladselleri, rucolasallad, kirskål, salladskål, maskrosblad, brännässlor eller bok choy, som är en asiatisk grönsak med vit stjälk och grönt bladhuvud. Du kan även äta isbergssallad, men de riktigt mörkgröna grönsakerna är ännu nyttigare.

Regeln är enkel: Ju mörkare grön grönsaken är, desto mer klorofyll innehåller den. Som bonus innehåller dessutom dessa grönsaker massor av B-vitaminet folinsyra, som skyddar mot bröstcancer.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background