Popcorn
Popcorn

Popcorn är sunda powersnacks, om man poppar dem själv.

Gör dina popcorn till sunda powersnacks

Så länge du själv poppar dina popcorn efter några få enkla principer, har du sunda och goda snacks som faktiskt innehåller fler fibrer än mycket frukt och grönt.

8 juli 2015 av I FORM

Popcorn

I de flesta mataffärer kan du köpa torkade majskorn för en billig peng. Dessa kan du luftpoppa – utan att tillsätta fett. Så kan du smaksätta hur du vill efteråt.

Så här luftpoppar du:

  • Lägg majskornen i botten av en robust glasskål, täck den med plastfolie, som du gör små hål i, eller låt det vara små öppningar på sidorna.
  • Poppa i cirka 2 minuter på maxeffekt (t ex 800–1 000 watt), minska sedan till 350 watt och poppa vidare i 2-3 minuter, eller tills du inte längre hör några korn som poppar.
  • Har du ingen mikrovågsugn kan du försöka luftpoppa i en stor gryta. Det kan vara svårare att göra utan något fett alls, men det går. Skaka om grytan ofta.

OBS! Var försiktig när du tar ut skålen ur mikron – den blir mycket varm!

Här hittar du fler sunda snacks för att stilla den lilla hungern.

Mer snacks för kalorierna

Popcorn väger mycket mindre i förhållande till andra snacks som t ex nötter, så därför kan du få lite mer för kalorierna. 40 g opoppade majskärnor (knappt 1/2 dl), poppade med 1 tsk olja och kryddor, ger knappt 1 liter popcorn och innehåller ca 170 kalorier. Det är en rimlig mängd för ett sunt snacks eller mellanmål.

LÄS OCKSA: Vad vet du om olika matoljor?

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar