Gör dina popcorn till sunda powersnacks

Så länge du själv poppar dina popcorn efter några få enkla principer, har du sunda och goda snacks som faktiskt innehåller fler fibrer än mycket frukt och grönt.

Popcorn

POPCORN Popcorn är sunda powersnacks, om man poppar dem själv.

Popcorn

I de flesta mataffärer kan du köpa torkade majskorn för en billig peng. Dessa kan du luftpoppa – utan att tillsätta fett. Så kan du smaksätta hur du vill efteråt.

Så här luftpoppar du:

  • Lägg majskornen i botten av en robust glasskål, täck den med plastfolie, som du gör små hål i, eller låt det vara små öppningar på sidorna.
  • Poppa i cirka 2 minuter på maxeffekt (t ex 800–1 000 watt), minska sedan till 350 watt och poppa vidare i 2-3 minuter, eller tills du inte längre hör några korn som poppar.
  • Har du ingen mikrovågsugn kan du försöka luftpoppa i en stor gryta. Det kan vara svårare att göra utan något fett alls, men det går. Skaka om grytan ofta.

OBS! Var försiktig när du tar ut skålen ur mikron – den blir mycket varm!

Här hittar du fler sunda snacks för att stilla den lilla hungern.

Mer snacks för kalorierna

Popcorn väger mycket mindre i förhållande till andra snacks som t ex nötter, så därför kan du få lite mer för kalorierna. 40 g opoppade majskärnor (knappt 1/2 dl), poppade med 1 tsk olja och kryddor, ger knappt 1 liter popcorn och innehåller ca 170 kalorier. Det är en rimlig mängd för ett sunt snacks eller mellanmål.

LÄS OCKSA: Vad vet du om olika matoljor?

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background