De värsta fruktosbovarna

Generellt kan inte alla livsmedel dras över en kam. Det kan vara stora mängder fruktos i en ketchup, men inte i en annan. Du måste därför själv vara noga med att kontrollera den mat du köper.

Ät så lite som möjligt av dessa.

Dessa matvaror ska du hålla ett öga på

Saft och läsk

Läsk innehåller stora mängder vanligt socker, som ju består av både fruktos och glukos. En halvliter cola ger lika mycket fruktos som tre äpplen, men innehåller inget av äpplets vitaminer och andra näringsämnen. Saft innehåller vanligen också mycket socker.

Juice och smoothies

Juice har precis samma fruktosinnehåll som den frukt den är gjord på – men är samtidigt berövad på sitt fiberinnehåll och är därför inte mycket nyttigare än andra söta drycker. Även om den innehåller betydligt fler vitaminer. I många smoothies får du även fibrer, vilket gör dem sundare än läsk – trots stora mängder fruktsocker.

Smaksatt vatten och vitamindrycker

Sötade vitamindrycker och smaksatt vatten kan också innehålla mindre mängder fruktos.

Kakor och småkakor

I färdiga kakor, godis och glass är fruktos en populär ingrediens, då det sötar mer än vanligt socker och har andra egenskaper som gör att det exempelvis inte kristalliseras lika lätt. Den här typen av livsmedel är dock aldrig nyttiga – oavsett fruktosinnehållet.

Marmelad

“Utan tillsatt socker – sötad med frukt” står det inte sällan på etiketten. Det ökar med stor sannolikhet fruktosinnehållet i produkten.

Müslibarer

Samma problematik som med marmeladen. Müslibarer kan även innehålla torkad frukt, som också är en stor fruktoskälla.

Färdigmat

Färdiglagade pizzor och annan färdigmat innehåller inte sällan en hel del fruktos. Kolla varudeklarationen.

Dipper och dressing

Vissa former av ketchup och dressingar innehåller fruktos som sötningsmedel. Se upp med de fettsnåla varianterna som kan innehålla extra mycket socker för att det ska smaka gott med lite fett i. Gör egen sockerfria dipp

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Superfood

Byt ut isbergssallad mot de här gröna bladen – och få 6 gånger så mycket kostfibrer

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen