De värsta fruktosbovarna

Generellt kan inte alla livsmedel dras över en kam. Det kan vara stora mängder fruktos i en ketchup, men inte i en annan. Du måste därför själv vara noga med att kontrollera den mat du köper.

Ät så lite som möjligt av dessa.

Dessa matvaror ska du hålla ett öga på

Saft och läsk

Läsk innehåller stora mängder vanligt socker, som ju består av både fruktos och glukos. En halvliter cola ger lika mycket fruktos som tre äpplen, men innehåller inget av äpplets vitaminer och andra näringsämnen. Saft innehåller vanligen också mycket socker.

Juice och smoothies

Juice har precis samma fruktosinnehåll som den frukt den är gjord på – men är samtidigt berövad på sitt fiberinnehåll och är därför inte mycket nyttigare än andra söta drycker. Även om den innehåller betydligt fler vitaminer. I många smoothies får du även fibrer, vilket gör dem sundare än läsk – trots stora mängder fruktsocker.

Smaksatt vatten och vitamindrycker

Sötade vitamindrycker och smaksatt vatten kan också innehålla mindre mängder fruktos.

Kakor och småkakor

I färdiga kakor, godis och glass är fruktos en populär ingrediens, då det sötar mer än vanligt socker och har andra egenskaper som gör att det exempelvis inte kristalliseras lika lätt. Den här typen av livsmedel är dock aldrig nyttiga – oavsett fruktosinnehållet.

Marmelad

“Utan tillsatt socker – sötad med frukt” står det inte sällan på etiketten. Det ökar med stor sannolikhet fruktosinnehållet i produkten.

Müslibarer

Samma problematik som med marmeladen. Müslibarer kan även innehålla torkad frukt, som också är en stor fruktoskälla.

Färdigmat

Färdiglagade pizzor och annan färdigmat innehåller inte sällan en hel del fruktos. Kolla varudeklarationen.

Dipper och dressing

Vissa former av ketchup och dressingar innehåller fruktos som sötningsmedel. Se upp med de fettsnåla varianterna som kan innehålla extra mycket socker för att det ska smaka gott med lite fett i. Gör egen sockerfria dipp

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background