En sund oljebalans förlänger livet.

Ät mer omega-3 och mindre omega-6.

Forskare hyllar omega-3 som vår tids starkaste vapen mot blodpropp, cancer, diabetes, allergi med mera. Det enda problemet är att du får för lite av det – och värre: Effekten motarbetas av att du äter för mycket omega-6.

Obalansen kan medverka till en kronisk inflammation i kroppen, en inflammation som på sikt kan göra att du blir sjuk och till och med avlider. Lösningen är att du återupprättar balansen genom att äta mer omega-3, det vill säga mer fisk och fiskoljor. Du ska också vara uppmärksam på alla de dolda omega-6-källorna.Kex kan till exempel (också grova och ekologiska) vara fyllda med omega-6 på grund av att de innehåller majs- eller sojaolja. Det gäller också en uppsjö andra förädlade livsmedel.

Till och med kött kan vara en källa till vegetabiliska oljor om djuren har utfodrats med artificiella växtoljeprodukter och spannmål i stället för att de fått beta gräs som innehåller många fler omega-3-fettsyror.

Omega-3: GENIALT

Dämpar inflammationer och minskar risken för hjärtkärlsjukdom, diabetes med mera. De bästa källorna är fet fisk. Bör minst utgöra 1 procent av dagens kalorier – helst mer.

LÄS OCKSÅ: Fiskolja – är kosttillskott nödvändigt?

Omega-6: BARA BRA I SMÅ MÄNGDER – ANNARS DÅLIGT

Matvaror med omega-6 är hälsosamma tack vare kolesterolvärdet, men vi får i oss alltför stor mängder, och det är dåligt eftersom det motarbetar omega-3 och ökar risken för blodpropp. Omega-6 finns i alla vegetabiliska oljor, mjuka smörprodukter och andra hel- och halvfabrikat. Omega-3 och -6 tillsammans kan utgöra 5–10 % av dagens kalorier.

Omega-9: BRA

Till denna grupp hör olivolja, nötter och avokado. Enkelomättade fettsyror har en gynnsam effekt på kolesterolhalten. Får bidra med 10–15 procent av dagens kalorier.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background