10 matvaror som skapar kronisk inflammation

Här är alla matvaror som du ska undvika, om du vill äta antiinflammatoriskt.

Godis

En del matvaror har proinflammatorisk effekt: De gör att infektioner blossar upp. Det är svårt att undvika dem helt, men om du ser till att få de flesta av matvarorna från A-laget, har du tagit ett viktigt steg mot ett längre och sundare liv.

Se här vilka matvaror som ingår i en antiinflammatorisk kost.

De här matvarorna är mindre bra

1. Vegetabiliska fettämnen

Oljor som majs-, vindruvskärn-, tistel- och solrosolja är några av de oljor du ska undvika. Använd istället som oliv-, avokado- och rapsolja.

2. Rött kött
Det är speciellt djur som har fått kraftfoder och alltså inte har fått gå fritt som du ska undvika.

3. Socker i alla former
Socker i godis, kakor, choklad och kex är dessvärre också på den svarta listan över matvaror du bör undvika om du äter antiinflammatoriskt.

4. Snabba kolhydrater
Du får också säga hejdå till vitt bröd, vitt ris och vit pasta. Välj istället matvaror med mer fullkorn.

5. Processade köttprodukter

Det är bland annat pålägg, bacon och korv du ska undvika.

6. Alkohol

Alkohol i större mängder går inte heller om du vill äta antiinflammatoriskt.

7. Feta mejeriprodukter

8. Potatis (i synnerhet bakad)

9. Salt

10. Godis

Artikeln publicerades i I FORM 13/2011.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background