3 tips som får dig att studsa upp ur sängen

Förvandla dig själv till en A-människa genom att ställa tillbaka väckarklockan 10 minuter flera dagar i rad.

Ställ tillbaka klockan bara 10 minuter om dagen så vänjer du kroppen vid att komma upp tidigare.

Det finns all anledning att satsa på att bli en morgonmänniska. En undersökning från University of Toronto visar till exempel att morgonmänniskor generellt har en mer positiv syn på livet än sjusovare.

En möjlig orsak är att morgonmänniskor åtnjuter mer dagsljus, vilket ökar kroppens produktion av humörhormonet serotonin.

3 tips för att bli en morgonmänniska

  • 1. Ställ väckarklockan på ringning 10 minuter tidigare.

    Gör det flera dagar i rad, då blir det lättare för din kropp att vänja sig vid förändringen än om du från en dag till en annan ska gå upp en halvtimme tidigare.

  • 2. Gå upp vid samma tid på helgen som under vardagarna.

    Genom att gå upp i normal tid minst en av helgmorgnarna, hjälper du din kropp att komma in på “gå-upp-tidigt”-spåret.

  • 3. Se till att få så mycket dagsljus som möjligt.

    Satsa till exempel på att äta frukost och sminka dig vid ett fönster. Eller ännu bättre, gå en rask promenad på lunchrasten, eller innan du går till jobbet.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background